2006-01-24

Då var vi rasister då

Jag har bara väntat på att någon stolle ska dyka upp och kalla oss rasister eller främlingsfientliga när vi pratar om Hageby. Idag dök stollen upp på NT Debatt. Han heter Henning Süssner och forskare vid Tema Etnicitet vid Linköpings universitet. Det är en något rörig debattartikel där han först menar att det inte har funnits en vänsterkoalitionsregering. Det känns ju inte som ett jättemoget argument. Visst någon regering sitter inte vänsterpartiet och miljöpartiet i, men det är i allra högsta grad med och styr och det är dom två partierna tillsammans med socialdemokraterna som vi pekar ut som orsaken till problemen i Hageby - inte dom som bor där.

Trots att Süssner noterar att det är vänstern vi pekar finger åt menar han att vi pekar ut Hagebyborna som brottslingar och bidragssnyltande element. Den enda som gör det är Süssner! Vi har inte så mycket som andats om det skulle vara fel på människorna i Hageby, och det borde en forskare kunna läsa sig till.

Sen gör han avslutningsvis en jämförelse med danskt folkeparti, som han menar är rasister. Jag känner inte till deras politik förutom att många säger att de är rasister, men det säger många om folkpartiet också. Men innan jag läst på om deras politik så säger jag varken bu eller bä. Vad jag kan förstå från hans citat så förespråkar de något slags språktest, eller medborgartest. Språktest känner alla till att folkpartiet förespråkar och medborgartest är det många länder som har. Är det rasistiskt? Knappast.

Enligt Süssner så tycker danskt folkeparti att det är ödeläggande för integrationsprocessen om många med invandrarbakgrund står utanför arbetsmarknaden. Ja, det instämmer jag helt i. Gör inte Süssner det? Tycker han inte att det är viktigt att människor med utländsk bakgrund har jobb? Och skulle det vara rasistiskt att tycka det?

Jag försvarar inte danskt folkeparti, kanske har de andra åsikter som verkligen är rasistiska, det vet inte jag - men detta guilt by association som Süssner försöker sig på misslyckas han grovt med.

Om Süssner tycker våra förslag är dåliga, vilket inte är helt glasklart om han gör eller inte, så vad är då hans egna?

Återigen. Det är inget fel på Hagebyborna, det är precis det vi lyfter fram i rapporten. Hagebyborna har en jäkla kämpaglöd trots den urusla politik som drabbat Hageby under många år. Det är imponernade och det är därför vi tror att Hageby kan bli ett positivt exempel för hela Sverige.

Så vill jag avsluta med att kommentera detta med rasister. När rasiststämpeln slängs runt i det politiska spelet så kan jag ta det även om det är illa nog, men när någon utanför politiken med det och kallar mig rasist då går det över gränsen. Jag säger som Lars Leijonborg sa i valrörelsen 2002: Den som är rasist och röstar på folkpartiet, den är dum i huvet.

2 kommentarer:

Niklas Frykman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Niklas Frykman sa...

Oooh, han bloggar också:

http://henke-s.blogspot.com/2006/01/folkpartiets-ndvendige.html