2006-01-27

Ordning i skolan

Igår lanserade Lars Leijonborg och Jan Björklund folkpartiets förslag för ordning i skolan. De finns i en rapport som går att hitta här.

Utgångspunkten är att det lugn som skulle behövas i våra klassrum, verkar istället har lägrat sig över utbildningsdepartementet. I sju år har man funderat på om mobiltelefoner ska få fortsätta ringa i svenska klassrum, och nu har man gett upp helt och hållet. Det blir ingen ny skollag innan valet meddelade skolministern nyligen.

Folkpartiets nio förslag för mer ordning och reda i skolan:
1. Ge lärarna tydliga befogenheter och inför en sanktionsstege
2. Obligatoriska föräldrasamtal och skriftliga varningar
3. Rätt att beslagta farliga och störande föremål
4. Skriv in frånvaro i betyget
5. Rätt att flytta förövarna vid allvarliga fall av mobbning
6. Polisanmäl alla allvarliga brott
7. Bötfäll kommuner som struntar i mobbning
8. Möjlighet att utestänga obehöriga från skolans område
9. Inför ordningsomdöme i terminsbetygen men inte i slutbetyget

Ordningsomdömet, eller betyget som medierna kallar det, är det som har väckt mest uppmärksamhet. När betydet i ordning och uppförande togs bort 1969 var det för att lärarna inte ska betygsätta elevernas personlighet, men risken är att detta smyger sig in i betyget i alla fall. En elev som är otrevlig, kommer försent, stör och är allmänt jobbig i klassrummet riskerar att få dessa egenskaper med i bedömningen. Det är fullt mänskligt och nästan omöjligt att hålla isär för en lärare. I den nuvarande läroplanen talas det en del om värdegrund och skolans roll i fostran av elever. Med ett omdöme blir det också tydligare för föräldrarna hur ens barn uppträder i skolan och deras roll förtydligas.

Omdömet ska ges utifrån hur eleven behandlar andra, vilket språkbruk, är eleven hjälpsam mot andra elever, ansvarar han eller hon för sina studier, kommer i tid och så vidare och ansvarar eleven för och respekterar skolmiljön. Det är några kriterier som ordningsomdömet kan utgå ifrån.

Anledningen att det inte tas med i slutbetyget är att man inte ska sätta en stämpel som till exempel kan påverka framtida anställningar. Utan omdömet skrivs in i terminsbetygen som ett medel för att kunna kommunicera med föräldrar och eleven.

1 kommentar:

Anonym sa...

Som utländsk medborgare kan man bara häpna över att sådana självklarheter ens behövas framhävas - än mindre förstå att det tydligen behövs en lagstiftning för det...

SM