2006-04-28

Besök på Hagebyskolan

Efter Borgsmoskolan (läs förresten rektor Mikael Hultbergs kommentar till mitt inlägg, han gillar fritt sök i hela kommunen och tycker betyg från sjuan räcker bla) så var det dags för Hagebyskolan.

Jag har varit där ett par gånger tidigare men du hade jag lite mer tid på mig att vandra runt i korridorerna och vara med på några lektioner. På en fysiklektion testade några elever om det gick att leda ström genom en tjejs tandställning - det gjorde det. Jag pratade en del med de två plusjobbare som börjat där ute, så kallade brobyggare som vandrar i korridorerna och ser till att det är lugnt, pratar med eleverna och ja, bygger broar mellan olika personer och grupper.

De har haft det rejält stökigt tidigare berättade de, men det hade lugnat ner sig nu lärarna kraftigt ökat sin närvaro i korridorerna och man till exempel följer eleverna ut ur skolan när dagen är slut och låser efter dom. Tydligen har en del elever hängt kvar och då har det hänt inte så trevliga grejor. Ett annat problem för skolan är tidigare elever som kommer tillbaka och ställer till bråk. Min erfarenhet är att detta är de elever som sa att de hatade skolan mest när de väl gick där.

Att Hagebyskolan har en del ordningsproblem råder inget tvivel om, och inte heller att lärarna och personalen nu fått det lugnare än på länge genom sina insatser. Problemen finns i det omkringliggande samhället, där arbetslösheten är största problemet, och inte egentligen på skolan. Jag blir alltid imponerad över det engagemang som finns hos personalen för eleverna i skolan. Det är svårt att förstå vad som krävs av dessa lärare varje dag.

Ett annat problem som jag tycker mig notera finns på skolor med ordningsproblem är gängbildningar. Det kan röra sig om fyra-fem individer eller fler. Tillsammans är de nästan omöjliga att rå på, men uppsplittrade är de möjliga att hantera. Men lagen tillåter inte att eleverna flyttas från varandra. Lärarna och skolorna saknar befogenheter att ta tag i ordningsproblem. Därför tvingas nu en skola i Malmö stängas.

2 kommentarer:

Andreas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Andreas sa...

Positivt att du besökte Hagebyskolan. Jag tror att åsikterna om skolpolikten är ganska lika oavsett stadsel. Alla vill ha ordning och reda även om behovet är större i vissa skolor. På Lindö var det dessa åsikter vi mötte under dagens besök.