2006-05-02

Besök på Ektorpsskolan

Idag har jag lyckats bli sjuk men tänkte ändå uppdatera er om mitt besök på Ektorpsskolan förra veckan. Skolan är totalrenoverad och mycket fräsch, med ett café direkt vid entrén där lärare och elever blandas och utgör ett hjärta i skolan. Skolan ger ett professionellt intryck, rektorerna är drivna och vågar säga vad de tycker. Trots den sociala profilen på skolan med en hel del barn från familjer med stora problem så presterar skolan över vad som kan förväntas rent betygsmässigt. Ektorpsskolan är den skola som stängde i två dagar efter att elever skjutit raketer och smällt smällare inomhus tre dagar på raken. Eftersom skollagen inte tillåter det kunde inte eleverna skickas från skolan utan man var tvungen att stänga hela stället med hjälpa av arbetsmiljölagen.

Jag var med i ett par klasser, gick runt en del i korridorerna och satt och pratade med lärare, elever och personal i cafeterian. På en lektion fick jag en uppfräschning av kunskaperna i kärnfysik, vilket jag till min besvikelse kunde konstatera behövdes.

Ett problem för Ektorpsskolan är bristen på elever. Skolan är byggd för nästan 100 fler elever än vad som kommer gå där i höst och skolan får inte rekrytera fler. Så kallat fritt sök skulle kunna läsa skolans bekymmer. Idag får de bara rekrytera elever från sitt eget område, inte hela kommunen. Folkpartiet vill införa fritt sök och även att eleverna inte bara ska kunna, utan måste välja skola. Om man väljer den skola som ligger närmast får man gå där, förutsatt att man väljer inom en viss tidsgräns. Gör man inte det, och inte väljer alls, kan man bli placerad någon annanstans. Vi vill också göra en satsning på extra stöd till de elever som inte har tillräckligt bra stöd hemifrån. Det är just dessa elever som behöver valfriheten bäst.

Inga kommentarer: