2006-06-05

Mångfald under en flagga

Idag har jag en debattartikel i NT som jag hade döpt till "Mångfald under en flagga", eftersom det fångar precis vad artikeln handlar om. Tyvärr har NT döpt om den till "Invandrare - riv ner parabolen", men det är sånt man får räkna med.

Jag berör i artikeln det delade ansvaret hos invandrade svenskar och infödda svenskar. De invandrade svenskarna har ett ansvar att lära sig det svenska språket, lära sig svensk historia och kultur och alltså inte bara följa sitt tidigares hemlands tv-program. De infödda svenskarna har ett ansvar att ta emot invandrarna, prata med dem, lära sig om deras kultur och traditioner och även prata om Sverige och svenskarna. Det är inte lätt att ta sig in i det svenska samhället och förstå sig på svenskarna, därför har vi båda "grupper" ett ansvar. Jag gillar egentligen inte att klumpa ihop folk i grupper.

"Vilka krav ska man ställa på dem som invandrar till Sverige och vilka krav ska ställas på dem som redan bor här? Är det okej att som invandrare att rigga en parabolantenn och kolla TV från sitt tidigare hemland eller bör man istället följa svensk TV? Är det okej att strunta i att lära sig svenska? Vad kan Sverige och svenskar kräva av de människor som flyttar hit och vad kan de som flyttar hit kräva av Sverige och svenskarna?

Sedan valrörelsen 2002 då folkpartiet lanserade sitt integrationsprogram och förslag på språktest för medborgarskap så har integration debatterats ganska rejält, men debatten behöver bli bättre på ett rent moraliskt plan. Just språktestet innehåller denna tydliga värderingsfråga om skyldigheten att lära sig svenska. Grundfrågan är alltså hur integrationen ska se ut och hur den ska fungera. President Roosevelt uttryckte ett mycket bra förhållningssätt i början på 1900-talet:

'Immigranter som kommer i goda avsikter ska behandlas jämlikt, precis som alla andra eftersom det är oacceptabelt att diskriminera någon person på grund av religion eller ursprung. Men vi har bara plats för en enda flagga, den amerikanska.'

Flyttar man till Sverige och blir svensk så ska man naturligtvis kunna behålla sina traditioner och sin kultur, men man har också ett ansvar att förstå och passa in i sitt nya hemland. Om jag skulle bosätta mig i Spanien skulle jag omedelbart se till att lära mig spanska, titta på spansk tv, plugga på om landets historia och försöka förstå den spanska kulturen och spanjorernas sätt att vara. Jag skulle också fortsätta följa vad som händer i Sverige, prata svenska med min familj och äta sill vid midsommar. Jag skulle bevara en del av det svenska i mig, samtidigt som jag skulle bli spanjor.

I Sverige är det inte speciellt lätt att bli integrerad. Vi har rigorösa regler och system som ska lotsa människor rätt, och de som verkligen kommit in och blivit en del av Sverige är de som trotsat systemet. Det största hindret idag för människor är arbetslösheten. Sedan 1985 har antalet arbetstillfällen blivit 40 000 färre, men antalet människor 470 000 fler. Den ekvationen går inte ihop och följaktligen lever cirka en halv miljon människor i utanförskap. Men trots dessa hinder har man ändå som invandrare en skyldighet att försöka komma in i landet, och det svenska språket är nyckeln.

Som svenskar har vi en skyldighet att ta emot människor, att låta dem bevara en del av sin kultur, och ta oss tid att prata och förstå varandra. Människor från andra länder, med annorlunda bakgrund är en enorm tillgång för vårt land. Mångfald är bättre än enfald, men inte om det bildas öar av utanförskap som i Sverige av idag.

Så invandrare; riv ner parabolerna och titta mer på svensk tv, lär er det svenska språket och svensk historia. Och vi infödda svenskar; ta emot människor från andra länder med öppna armar, ge dem jobb, prata med dem, förklara hur vi svenskar är, lyssna och lär om andra människors kultur och traditioner. Först då blir vi svenskar allihopa, med olika utseende, olika bakgrund och olika erfarenheter, men med samma flagga."

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag undrar: har du bott utomlands en längre tid, jag har bott utomlands i ca: 3 år. Om du visste vad jag längtade efter Svensk TV, svenska radio m.m man har aldrig uppskattat sitt språk och land som man gör i en utsatt värld där man inte kan språk, gester m.m. De tar ju gärna inte kontakt med ngn, som är från ett annat land om man inte redan har vänner där. Jag förstår inte hur du tänker. Ingen kan förstå som inte varit med i en sådan resa. M.V.H:n! Mari

Robsten sa...

Fel Sundin, vi har ingen SKYLDIGHET att ta emot människor från andra länder, vi kan VÄLJA att ta emot vissa människor fram andra länder, en helt annan sak. Jag som trodde du var för valfrihet.

Mathias Sundin sa...

Mari:
Det är skillnad på att bo utomlands i några år och att bosätta sig i ett annat land. I båda fallen tycker jag visserligen att man ska sätta sig i hur saker och ting funkar på det ställe man just då bor och inte minst lära sig språket. Men ska man bosätta sig där för gott så är det ännu viktigare att förstå sitt nya hemland.

Självklart ska man kunna hålla kontakt med sitt tidigare hemland, men poängen är att man inte ska följa sitt tidigare hemland mer än det nya. Som jag skriver ska man bevara en del av sin kultur om man vill men ändå bli svensk. Svensk med chilenska rötter till exempel.

Robsten: Jag TYCKER att vi har en skyldighet, det betyder inte att jag tänker tvinga någon att öppna sina armar mot främlingar, lika lite som jag tänker tvinga någon att riva ner sin parabol. Så fort man i Sverige (framförallt som politiker) säger vad man tycker, så tror folk att man tänker tvinga dom att göra så. Politiker (och alla andra) bör föra en debatt om moral och värderingar och det är vad jag gör.

Anonym sa...

Kära Marie, du ville ha ett svar hur jag visste hur jag hade rätt. jag har otvivelaktigt rätt rent formellt. Enligt alla de lagar och konventioner som gäller alla jorden länder så har varje land suverän rätt att bestämma vilka främmande medborgare de släpper in i labdet, vilka de låter bo i landet och vilka de låter bli medborgare. Så är alla internationella avtal skrivna, SÅ ÄR DET helt enkelt.
Till mattias kmåste jag fråga, tycker du vi har skyldighet att ta emot alla människor som vill flytta hit? det är i sådana fall ett helt otroligt påstående som du i så fall är mycket ensam om.
Robsten.

Mathias Sundin sa...

Jag har svarat förut, men tydligen blev det någe fel.

Robsten: Nej jag tycker inte att vi har skyldighet att ta emot alla som vill flytta hit, men vi borde sträva efter att ta emot så många som möjligt.