2006-08-12

Så kan terrorn bekämpas

Johan Pehrson (fp), trolig justieminister i en borgerlig regering och Allan Widman, ansvarig för försvarsfrågor i fp skriver om hur vi kan bemöta terrorhot. Det kanske inte känns så angeläget för Sverige, men för det första är vi mer hotade än vad vi tror. Det är inte bara länder som slåss i Mellanöstern som utsätts för terrorattentat. Det är inte heller bara britter och amerikaner på flygplan mellan Storbritannien och USA, eller som befinner sig på olika ställen runt om i världen, vi svenskar är hotade över hela världen. Dessutom har vi faktiskt trupp i Afganistan, skulle vi vara delaktiga i dödandet eller gripandet av en terroristledare så hamnar vi mitt i terroristerna blickfång. Vi har alltså en skyldighet både mot omvärlden och oss själva att bekämpa terrorism.

Pehrson och Widman föreslår bland annat att den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must), säkerhetspolisen (Säpo) och Försvarets radioanstalt (FRA) slåss ihop till en gemensam underrättelseenhet i ett nytt inrikesdepartement med ansvar för rikets inre säkerhet.

En viktig fråga i valet.

2 kommentarer:

Bulten i Bo sa...

Det kanske inte känns så angeläget för Sverige, men för det första är vi mer hotade än vad vi tror....vi svenskar är hotade över hela världen

Hm, personligen tycker jag nog att jag som svensk har blivit vänligt bemött i de flesta länder som jag har besökt.

Mathias Sundin sa...

Men gud. Ja, det var ju människor attityd jag menade, inte terrorister som spränger bomber.

Håll dina kommentarer till din egen blogg, det har jag bett dig hur många gånger som helst.