2006-11-07

Håller överenskommelsen?

Jag ser på NT.se att Mattias Ottosson försöker spinna gårdagens omröstning till att överenskommelsen mellan partierna som ingicks före valet om att inte bilda majoritet med stöd av främlingsfientliga partier inte länge gäller. Det är som jag påpekade igår helt fel. Den håller! Även om jag tycker, så här i efterhand, att det var fel eftersom det skickar helt fel signal och var en del i att ge sd framgång i lokalvalet. KF-ordförande har inget majoritetsbildningen att göra.

Dessutom försöker Ottosson hota med att han avgår om inte hans budget går igenom i december. Då får han se till att den gör det då. Vi är beredda till breda överenskommelser, men då kan inte Ottosson sitta för sig själv och tjura.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så typiskt Mattias Ottosson att hålla på så där!

Anonym sa...

Än värre var att han apostroferade dig, Mathias, i KF: "Jag borde förstått från kommentaren i DN att något sådant var på gång" (ungefär)

Mathias Sundin sa...

Jag hörde det. Modigt att hoppa på någon som är på andra sidan Atlanten.

Anonym sa...

herregud, man har väl internettillgång på andra sidan atlanten också.... ska all politik stanna upp tills det passar Mattias sundin att närvara? Skule det göras till en regel skulle inte mycket hända.

Mathias Sundin sa...

Jag har en känsla av att om jag gjort samma sak mot Ottosson hade du tyckt det var fruktansvärt gjort av mig.

Anonym sa...

"Jag hörde det. Modigt att hoppa på någon som är på andra sidan Atlanten."

VA?!?? Hahaha jesuskomplex?????

Sen till en helt annan fråga;

"DN:s politiska hållning är liberal. Tidningen redigeras i liberal och frisinnad anda. Under en period av omskakande förändringar har DN att med ny skärpa hävda det öppna samhällets grundläggande värden, däribland upplyst förnuft och toleransklimat." /DN.se

Hävdar du fortfarande att DN inte är liberal?

Mathias Sundin sa...

Slartibart: Jaha, varför då?

Claes: Jesuskomplex? Och ja. Läst DN Kultur?

Anonym sa...

"herregud, man har väl internettillgång på andra sidan atlanten också...."

Nog för att själva tanken på att vara uppkopplad till kommunfullmäktigesammanträde via webcam, så att man kan delta i debatt på distans, är lite intressant så finns ju inte den möjligheten idag.

Det finns en outtalad regel i de politiska församlingarna, och det är att man i det längsta söker undvika att apostrofera någon som inte är på plats att svara.

I detta fall fanns det ju dessutom tre andra oppositionsråd som han kunde vänt sig till för att klaga på.

Anonym sa...

Mathias Sundblin: Men att du tycker det innebär ju bara att du är mer åt höger än DN. De skriver ju själva att de är liberala. Och vad har du för underlag att hävda att tidningen inte är liberal, har du analyserat tidningen eller? Och då inte endast en artikel eller en liten ingress. Kan man inte få någon form av intelektuell hederlighet ur dig?

Mathias Sundin sa...

Du frågade om min åsikt, jag svarade. Jag har inte analyserat den, vilket jag inte heller tror att du har. Vad har du själv för grundläggande undersökning att luta dig mot för att hävda att tidningen är liberal (förutom att det står i 100 år gamla stadgar)?

Mathias Sundin sa...

Och så en fråga, varför dessa ständiga påhopp? Du har samma attityd på Eriks blogg. Känner du dig överlägsen? Är det bara din allmänna stil? Lägg ner den hur som helst.

Anonym sa...

Haha okej, så DN ÄR liberal men du TYCKER inte det eller hur ska jag tolka ditt svar?

Nej, jag har inte gjort någon sådan studie. Men jag har inte heller påstått något som går tvärs emot vad tidningen själv säger och gör. Så mitt belägg är vad tidningen själv säger. Vad var nu ditt igen? Du hänvisar ju bara till kultursidorna och därigenom är hela tidningen inte bara "inte liberal" utan vänster. Det är ju ett helt sjukt påstående. Jag trodde du var en sån som tyckte att journalistiken ska vara saklig och "objektiv" det kan också innebära att man publicerar saker som inte ligger i linje med tidningens grundfärg. Sen undrar jag lite så där spydigt om inte Tiina Rosenberg hade rätt när hon sa att det inte existerar några borgerliga intellektuella. Vem ska skriva på DN Kultur tycker du, Wille Craaford?

Och angående 100år gamla regler, är det en liknande outtalad regel att man inte "hoppar på nån som är på andra sidan Atlanten"?

Men du, vem är det som är överlägsen, du levererar ständigt felaktiga och spydiga one-liners som en liten gubbe i lådan på Eriks blogg. Det är inte jag som är folkvald. Jag har inget att förlora på att vara spydig.

Mathias Sundin sa...

Det där verkar vara ett återkommande tema från dig och dina gelikar, att bara för att jag är folkvald och du inte så får du bete dig som ett svin. Du har ett ansvar som vuxen människa. Jag har aldrig varit nedlåtande mot dig förutom en gång då du hoppat på mig ett par gånger. Det var onödigt att då kalla dig kommunist.

Jag tycker du ska uppföra dig bättre här på bloggen, annars kan du sluta skriva. Jag debatterar gärna men inte med folk som bara är ute efter påhopp eller debatterar nedlåtande.

Nej, du ska inte tolka mitt svar så som du gör.

Jag tycker tidningar ska vara objektiva, och problemet är att många inte är det utan rapporterar från vänster, oavsett om de är moderata, liberala eller socialdemokratiska på ledarplats och i stadgarna.

Alltså vill jag inte att DN ska vara liberal på nyhetsplats, men inte heller vänster.