2006-11-20

Livedebatt om budgeten

Imorgon kväll kl 19-20 i Kanal Lokal så debatterar jag live med Stefan Arrelid (mp) och Kerstin Hildebrand (v) om deras förslag till budget för Norrköpings kommun. Debatten sänds flera gånger ytterligare under veckan om ni skulle missa den imorgon, kolla deras tablå, LokalForum heter programmet.

För övrigt har jag spenderat förmiddagen med att läsa igenom sent inkomna handlingar till kommunstyrelsen. Det handlar om investeringar i kök för nästan 150 miljoner kr! En ny livsmedelslag gör att 30 kommunala mindre kök måste byggas om och dessutom vill s, v och mp bygga om storköket för över 80 miljoner kr, så att kyld mat kan produceras. De mindre köken måste då också kunna byggas om för att kunna hantera kyld mat.

Vi på den borgerliga sidan har väl inte bestämt oss helt ännu men förespråkar mindre lokala lösningar, inte enorma centralkök där mat produceras i östlig anda. Men helt enkelt är det inte, kostnader, hur hårt ska de nya lagarna tolkas, kyld mat kan ge ökad flexibilitet osv.

Idag har KS ett så kallat informationsmöte, alltså tar vi inte beslut fören nästa gång och sen ska det till kommunfullmäktige.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menar borgarrådet Sundin med "östlig anda" ?

Anonym sa...

Säg det. Kanske möjligen att man börjar tänka på någon svensk också...

Mathias Sundin sa...

Borgarråd har vi inte i Norrköping, och ja, Robert pekar rätt.

Anonym sa...

Förlåt, oppositionsrådet men kan du inte skriva det istället för att bunta ihop en mängd olika länder etc.? Du förstår alla öster om Lindö är inte ryssar.

Mathias Sundin sa...

Du får gärna kalla mig Mathias, jag blir inte stött av det =)

Det kan jag väl göra, men jag tror de flesta förstår att det inte är väderstrecket öster jag menar utan just gamla öststatskommunism.