2006-11-17

Märkliga protester om a-kassan

NT och Folkbladet rapporterar om de protester som var igår i Norrköping mot förändringarna i A-kassan. Det låter som världens undergång men egentligen handlar denna reform från regeringen om att alla som jobbar får mer pengar kvar. Är det något att protestera mot?

Avgifterna i a-kassan höjs och skatteavdraget försvinner, men samtidigt sänks skatten. I talen igår så pratade bland andra Eva Andersson (s) om "de ensamstående mammorna", och om kvinnor som jobbar i dåligt betalda jobb och dessutom deltid. En städerska som jobbar halvtid får 450 kr mer i månaden efter skatt, det täcker gott och väl höjningarna i a-kassan och fackföreningsavgiften (och om facket tycker att detta ändå är jordens undergång SÄNK DÅ FACKAVGIFTEN!).

I NT beskriver en socialsekreterare hur hon blev av med jobbet för 15 år sedan:

"Skulle det hända idag skulle jag förmodligen tvingas att söka jobb inom ett yrke jag inte vill jobba med."

Ja, fy! Tänk att bli tvingad att jobba med något man inte vill jobba med! Jag har haft flera jobb som jag verkligen inte velat jobba med. Jag diskade och städade på en krog, värdelösa arbetstider, dålig lön, dålig arbetsmiljö och jobbigt som fasen.

Vad man nu gör med a-kassan är att göra det mer till en omställningsförsäkring. Alltså inte något bidrag man kan leva på hur länge som helst utan som en livlina när man blir av med jobbet så man hinner skaffa ett nytt. Har man inte fått ett nytt jobb inom ett år så kommer man förmodligen inte heller få något, utan måste utbilda sig till något annat.

Widar Andersson är som vanligt mer sansad än de som protesterade igår:

"En del av de åtgärder som regeringen nu genomför borde (s)-regeringen själva gjort för länge sedan. A-kassan skall ge ett hyggligt skydd mot arbetslösheten som sådan, inte mot arbetslöshet i specifika yrken. Det vore ju t ex helt orimligt om jag - ifall jag förlorade mitt arbete på Folkbladets ledarsida - skulle kunna lyfta a-kassa ända tills den dag jag hittade ett nytt jobb som politisk redaktör på en fritänkande (s)-tidning.

Självfallet skulle jag till en början göra allt vad jag kunde för att hitta ett skrivande arbete. Men skulle inte det gå måste jag förstås försöka hoppa på vad som helst för att få in några kulor. Så måste det vara i varje försäkring som säger sig understödja arbetslinjen."

Inga kommentarer: