2006-12-13

Omtumlande jullunch

Idag var jag på Palace för en jullunch. Det låter ju trevligt, och det var det också, men även väldigt omtumlande. Arrangör var föreningen Omsorgsjul Hemlösa och de som bjöds på lunchen var just hemlösa människor.

Jag har tidigare besökt framförallt Ria där hemlösa kan äta frukost och lunch, tvätta sig lite och värma både kropp och själ. Där är det alltid många människor, men det var ändå omtumlande och omskakande att se så många trasiga människor samlade på ett ställe. Över 200 personer kom till lunchen idag, var och en med sin livshistoria och sitt trasiga liv i bagaget. Det är på något sätt ofattbart att se så många samlade samtidigt - men en oerhört nyttig upplevelse. Jag har inte tidigare levt i någon illusion, men just koncentrationen av människor och det stora antalet, det skakade om mig. Och detta är ändå inte ens hälften av alla hemlösa i Norrköping.

Jag satt mittemot två äldre män, en far och son. De lever i en husvagn, numera utan el, vatten och möjlighet att gå på toaletten. Och alltså utan uppvärmning. Det var kallt som satan nu, husvagnen var gammal och det blåste in. Jag frågade vad som händer när det blir 20 minusgrader och sonen bara skrattade och skakade på huvudet. Dessa två herrar var med i NT för en månad sedan och INGENTING har hänt. Det är för mig ofattbart.

Jag känner väldigt stark för de här människorna och deras situation. Det säger ett och annat om det samhälle vi lever i när människor inte ens har tak över huvudet. Hur kan vi kalla det välfärdssamhälle?

Ett stort tack till alla som var på Palace idag, inte minst till mina trevliga bordsgrannar, men också till Lennart Cederberg, eldsjälen i Omsorgsjul och till Alex Andrén på Palace som bjöd på lunchen.

UPPDATERING 15 dec kl 16.10:
NT skrev om jullunchen igår.

Inga kommentarer: