2007-06-17

Conference on Thinking

Imorgon är det budgetfullmäktige, efter det går jag in i semesterläge men ska inte ta det speciellt lugnt. Resten av veckan är det nämligen International Conference on Thinking för hela slanten. Min mor och hennes sambo arrangerar denna jättekonferens med 1300 deltagare från 50 länder, mitt i Norrköping. Jag ska bland annat fota lite på konferensen.

Jag har under helgen varit med och välkomnat de första utländska gästerna som fick besöka Löfstad slott igår för guidad visning och middag. Jag satt bredvid Shaheem Rafik-Galea som ska arrangera nästa Thinking-konferens i Malaysia. Vi pratade bland annat en hel del om integration. I Malaysia lever huvudsakligen tre folkgrupper, malaysier, kineser och indier. Från början fungerade integrationen bra men efter att regeringen delvis delat upp skolorna så man inte från början gick tillsammans har segregationen tilltagit. De har dock en mycket smart tradition som vi borde försöka införa i Sverige. Alla olika religioner och kulturer firar sina högtider, men vid slutet av varje högtid har de öppet hus och alla med andra religion och kultur kommer på besök och firar tillsammans.

Förra konferensen var i Melbourne, nästa i Kuala-Lumpur - nu i Norrköping.

Stefan Papangelis, VD på Louis de Geer.

Bob Swartz, tidigare Harvard och Art Costa, professor emeritus California State University.

David Perkins, professor vid Harvards lärarutbildning och grundare av Project Zero.

Inga kommentarer: