2007-08-16

EM och valallians

Det var en trevlig invigning av EM-möbler i OnOff:s gamla lokaler ute på Ingelsta. De anställda hade skruvat möbler i en månad nu och började enligt utsago bli lite trötta på det. Min kompis, som jag gick lärarutbildningen tillsammans med, är butikschef och hon var extra nöjd över att jag sagt i tidningen igår att jag skulle köpa en ny fin möbel för mina 35 000 kr (från försäljningen av statliga bolag). De öppnar idag kl 16, åk dit och shoppa lite vetja.

På bussen hem såg jag att Extra Östergötland har tagit in min och Eriks insändare om en valallians för Alliansen. Den finns inte på nätet så jag publicerar den nedan.

Nu ska jag se vad jag måste förbereda inför måndagen. Kommer att få lägga en del arbete på annat i helgen. Jag skriver på ett paper för en tankesmedja och ska fixa till fotnötterna innan den är helt klar. Inser plötsligen att det faktiskt bara är torsdag idag. Underbart, då har jag en dag till på mig!

Samarbetet mellan de fyra borgerliga partierna, Allians för Sverige, är oerhört lyckat. Men nu är det dags att ta nästa steg och bilda en valallians inför nästa val.

Att de borgerliga partierna diskuterades sig samman innan valet var inte bara bra för att vinna valet. Det gav också regeringen en rivstart. På bara några dagar efter regeringens bildande presenterades en budget som bland annat kraftigt sänkte skatten för låginkomsttagare och påbörjade den kanske största reformen av skolan någonsin.

De borgerliga partierna gick till val på flera gemensamma program och kommer naturligtvis så att göra även 2010. Men vi tycker att partierna ska fördjupa samarbetet på fler områden. I valet 2006 gick vi fram som enskilda partier. Det vill vi göra även 2010, men i form av en valallians. Det innebär att vi ställer upp med en gemensam partibeteckning, Allians för Sverige. Under den partibeteckningen finns sedan olika listor, en med folkpartister, en med moderater och så vidare. Mandaten i riksdagen fördelas utifrån hur många röster de olika listorna får.

Går vi under samma partibeteckning kommer avstånden mellan partierna minska. Precis som samarbetet 2006 gjorde. Det blir naturligare att samarbeta över partigränserna.

Regeringens rivstart har visat hur viktigt det är med ett djupt samarbete mellan de borgerliga partierna. Att vi nu samarbetar i regering, riksdag och i många kommuner och landsting över hela Sverige fördjupar naturligtvis samarbetet. Men ett valtekniskt fördjupat samarbete kommer både på kort och lång sikt förbättra samarbetet ännu mer.

Mathias Sundin (fp)
Erik Svansbo (fp)

Inga kommentarer: