2007-08-17

Kommer någon åka kollektivt nu?

Peters var öppet och laxsalladen var utmärkt. Ägarna hade spenderat tre veckor på Öland men ändå lyckats bli lite solbrända. Inte dåligt.

Östgötatrafiken tar ytterligare ett steg mot att minska åkandet, förlåt, jag menar öka säkerheten. Nu införs ombordavgifter vilket innebär att om man, som jag alltid brukar göra, fyller på sitt kort på spårvagnen så kostar det 100 kr. Att köpa en biljett kommer att kosta 20 kr, plus 20 kr för själva biljetten. 40 spänn för en vanlig biljett!

Man vill minska kontanthanteringen ombord efter ett antal rån. Jag förstår verkligen förarnas oro, men resultat kan mycket väl bli minskat åkande och därmed att de istället får sparken. Självklart ska inte förarna tvingas välja mellan rån eller jobb, men det finns andra saker som går att göra. Det går att öka säkerheten genom vakter och så har vi faktiskt - har jag hört - polis i det här landet.

Personligen tror jag detta kommer leda till minskat åkande för min del. Det gör att jag får mer motion, så någonting är väl vunnet.

Inga kommentarer: