2007-10-18

Jag älskar monopol!

Min bror och jag har nyss varit på Systembolaget och kollade lite sherrysorter. Han bestämde sig för att köpa en. I kassan visar det sig att hans legitimation har gått ut. Jag försöker då köpa vinet i stället för min bror men får inte göra det eftersom jag då skulle "köpa ut" åt honom. Min bror är 23 år vilket han i kassan naturligtvis ser i leget, även om det är utgånget med någon dag. Vi försöker lirka på olika sätt men han i kassan är benhård. Man kan ju undra om han verkligen tror att vi har kokat ihop en evil plan som går ut på att min bror förfalskar ett leg som är utgånget för att köpa ut sherry!

Hade vi nu levt i ett land utan monopol kunde vi gett honom fingret och gått till konkurrenten på andra sidan gatan. Men nu har vi detta härliga monopol som tvingar oss att som små barn stå med mössan i hand och be snällt om att få köpa vin. Suck.

Inga kommentarer: