2007-10-23

Nybyggare

Efter ett mycket bra möte med socialchefen Margaretha Öst i förmiddags så knallade jag raskt upp till Spiralen där kampanjen Nybyggare var på plats. Det är ett projekt inom Almi som riktar sig till invandrare som de erbjuder hjälp att starta företag. Jag var där i drygt en timme och delade ut broschyrer och pratade med människor om att starta företag. Som tack fick jag en fin gul t-shirt med texten "Nybyggare behövs!". Den bär jag med stolthet!

Faruk Muhic, från IFS och Nybyggare, skriver i NT i dag om saken.

Gruppledareträffen i eftermiddags handlade mycket om Idrottsparken. Vänsterkoalitionen är helt plötsligt otroligt öppna för diskussion. De målade in sig i ett hörn före sommaren när de röstade för projekteringen utan att ställa rejält tuffa krav på IFK eller Idrottsparksbolaget. Det visade sig att kalkylerna som vi då tog beslut utifrån inte var något annat än en rejält fuskbygge. 225 miljoner kronor hade fyra månader senare blivit 350 miljoner kr. För ett och ett halvt år sedan var det 125-140 miljoner kronor. Det handlar inte bara om ökade byggkostnader, det handlar om antingen en rejäl inkompetens på de första siffrorna eller att man helt enkelt mörkat.

Folkpartigruppen gav mig ett öppet mandat att förhandla men med inriktningen på det vi hela tiden har tyckt, att IFK ska ta över Parken och vi skickar med de 11 miljoner som idag betalas ut årligen. Sen kan de göra med Parken vad de vill. IFK vill inte ha den lösningen, men med ett ansvar för hela kommunens verksamhet och skattebetalarnas pengar är det så långt vi kan tänka oss att gå. Passar det inte så slipper IFK.

Inga kommentarer: