2007-10-12

Sörping

I går var Niklas Frykman på besök för intervju med Fia Björklund från fp-tidningen NU. Precis som Niklas skriver fick vi breda ut oss rejält och höll med varandra om det mesta. Ämnet kan väl sägas vara folkpartiets utveckling. Niklas pratade bland annat om hur oförankrade utspel från partiledningen har bidragit till en fortsatt bild av oss som ett veligt parti. Det är ett intressant resonemang som jag inte riktigt tänkt på tidigare.

På eftermiddagen hade vi budgetmöte i Alliansen. Vi slog fast ett par viktiga principer och jag tycker vår budget går från klarhet till klarhet.

I dag ska jag jobba vidare med min föreläsning för Stureakademin på måndag och i eftermiddag ska Allians för Norrköping besöka Alliansen i Söderköping. Vi vill höra lite hur de resonerar kring vårdnadsbidrag och lite annat smått och gott.

Jag noterar

...också att regeringen är på helt rätt väg när det gäller den så kallade straffrabatten. Alltså om du begår ett större brott, säg misshandel, och en massa mindre, snatteri, nån mindre stöld, lättare narkotikabrott osv så bakas de mindre brotten ihop och strafftiden kortas ned. Var för sig kanske de skulle ge ett år, men med rabatten mycket kortare. Det var något jag reagerade mot när jag satt som nämndeman, men så var deras praxis sa de. Det gick i alla fall helt mot mitt rättstänkande, även om jag vet att det också finns goda argument för rabatten. Som dock inte riktigt biter på mig.

...att Mats Odell (enligt Carl Bildt) fick regeringens inofficiella fredspris eftersom han lyckats få oppositionen att bli överens i en fråga. Inte illa!

...att Gunnar Hökmark är på väg att få Europaparlamentet att börja styra upp WTO.

Har ni missat Per Gudmundsons lustmord av miljöpartistiska riksdagsmotioner så se för bövelen till att läsa det nu.

Inga kommentarer: