2007-11-20

Mer (sd)

Förutom Idrottsparken upptogs en del av min dag i går av hoten mot politiker och i synnerhet sverigedemokrater. Jag medverkade i ett nyhetsinslag i Radio Östergötland på förmiddagen och var med i en diskussion i radion på eftermiddagen med SD:s partiledare Jimmie Åkesson och Pia Thevselius från polisen. Det blev också ett inslag i TV4 Öst.

Jag sa bland annat att min partis historia är en kamp för tolerans, medan SD:s historia är en kamp för intolerans. Men mitt partis historia är också en kamp för yttrandefrihet. Jag delar inga åsikter med Jimme Åkesson och SD men jag försvarar deras rätt att uttycka dem. Ni kan höra intervjun här, klicka på "Jimmy Åkesson, ..."

Polis, föräldrar, samhället och ett etablerat parti måste göra med för att förebygga den typ av hot som drabbar alla politiker men i mer organiserad form mot Sverigedemokraterna. När ett hot redan är uttalat så är skadan skedd, det räcker inte med en reaktion då.

Inga kommentarer: