2007-12-03

Detta gör en landskapsingenjör

Svaret på frågan vad en landskapsingenjör gör är: En himla massa!

Jag träffade Johan som med mycket humor och värme berättade om hans arbete. En riktigt skön kille som har ett brett och stundtals mycket stressigt arbete. Jag förstår ärligt talat inte hur han hinner med, men så jobbar han till sju varje kväll.

Johan är ansvarig för upphandling av skötsel av alla parker, lekparker och en hel del andra grönområden. Det innebär att han bland annat skriver upphandlingsunderlag. En upphandling betyder att företag kan bjuda på att få ta hand om skötseln av exempelvis en park. Det betyder i sin tur att Johan måste specifiera vad som ska göras i parken, hur högt gräset ska vara, hur buskarna ska klippas osv. I kommunen finns en mycket stor yta som Johan har ansvar för. Exempelvis över 100 lekparker. Som sagt, hur Johan hinner med är svårt att förstå.

Han är också projektledare för Stad i ljus, hanterar kolonililotter och en hel del till. Kolonilotterna verkar vara ett litet helvete. Folk är kostant osams och när de inte kan lösa det med varandra så ringer de Johan. Det gör även alla andra kommuninvånare som är missnöjda med någon skötsel. Värst är maj månad då telefonen ringer i ett.

Otroligt kul besök även om vi inte kunde ge oss ut. Det var för mörkt och ingen större idé. Blir ett nytt försök efter nyår. Johan är precis som alla andra i kommunen som jag träffar övertygad om att han har kommunens roligaste jobb. Och jag är fortfarande övertygad om att denna del, besöken i verksamheten, är den klart roligaste delen av mitt.

Inga kommentarer: