2008-01-16

Snuva

Jag jobbar hemifrån idag eftersom min förkylning utvecklas i oroväckande snabb takt. Har gymnasienämnd på eftermiddagen idag men får hoppa över det. Vi tog de stora besluten med budget och uppdragsplan förra gången, annars hade jag nog fått släpa mig dit.

Härligt att se Janne Björklund på offensiven. Häromdagen med mycket bra artikel om energi- och klimatpolitik. Han argumenterar på samma sätt som jag har gjort ett antal gånger, bland annat i NT. Det är inte elförbrukning som är problemet. Problemet är hur el produceras. Därför bör både kärnkraft och vattenkraft byggas ut. Det senare har jag dock inget stöd för i övriga partiet.

Janne presenterade också igår obligatoriska skriftliga omdömen från ettan. Det är viktigt att föräldrar får den bästa tänkbara information om hur barnen ligger till i skolan. Sen kan de bästa åtgärderna sättas in. Lars Stjernkvist tror att han ligger steget före för att han har insett att eleverna i den socialdemokratiska skolan inte får det hjälp och stöd de behöver. Det har vi i folkpartiet insett för länge sen. Därför går vår skolpolitik ut på att både tydligagöra kunskaper samt sätta in resurser. 900 miljoner läggs i regeringens budget på en läsa-skriva-räkna satsning i lågstadiet. Det innebär 12 miljoner för Norrköpings kommun.

Så måste jag kommentera vänsterkoalitionens ständiga försök att ta poäng på moderaternas interna problem, speciellt Anna Nyholms situation. I inget av deras svar finns minsta uns av medmänsklighet. Ruggigt.

Nu är partiledardebatten slut. Har ju haft möjlighet att höra nästan hela. Den var ganska trött.

Inga kommentarer: