2008-02-14

Fortfarande mot flummigt elevinflytande

Lars Stjernkvist höjer på ögonbrynen (håret står ju redan på ända) över att jag tycker det är okej att elever medverkar vid anställningen av lärare. Han tror - med glimten i ögat - att jag är för det eftersom elevrådsordförande Benckert är folkpartist. Det ligger nära till hands att erkänna att allt inflytande som folkpartister har är av goda, men nej Lasse, jag är fortfarande mot flummigt elevinflytande.

Jag tycker till exempel inte att Jennifer Benckert - där har hon och jag olika åsikter - och hennes kompisar i elevrådet ska kunna rösta ner lärarna i skolans styrelse. Det underminerar rektor och lärare och skickar fullständigt fel signaler. Den socialdemokratiska skolan består inte av för mycket respekt för de vuxna, utan för lite. Kunskap, erfarenhet och utbildning spelar roll. Elever kan bidra med mycket, men lärarna är de som ska bestämma i skolan.

För övrigt väljer jag den lokalpatriotiska synen på NT + Corren-affären. Ett Norrköpingsföretag köper ett Linköpingsföretag. Det kan aldrig vara fel.

Inga kommentarer: