2008-05-04

En gränslös värld

Ni bara måste läsa Philippe Legrain idag på DN Debatt. I en lysande artikel sammanfattar han sina argument för en öppnare värld, utan gränser där människor kan röra sig fritt. Det om något är min vision och min dröm. När jag sparkar på hinken om förhoppningsvis många år så hoppas jag att jag har medverkat till att göra världen öppnare. Här är slutklämmen:

En friare invandring är inte ett hot. Det är en möjlighet. Det är ingen välgörenhetsgärning. Det kan vara till fördel för alla parter. Det är en fråga om mänskliga rättigheter och om internationell solidaritet lika mycket som egoism. I slutändan handlar det om att skapa en öppnare, mer dynamisk och progressiv värld.

Legrain har skrivit en bok som jag tipsat om förut, Immigrants - Your country needs them. Jag hoppas den kommer på svenska snart.

Haft lite mailkontakt till och från med honom. Jag hoppas han någon gång har möjlighet att komma till Norrköping. Tydligen har han skrivit en rapport för regeringens Globaliseringsråd. Kanske i egenskap av författare till den kan vi få hit honom.

Det har varit en härlig dag idag. Solsken mest hela tiden. Jag har varit ute och kampanjat några timmar. Läste i DN att man nu kan få cancer av att inte sola! Ständigt dessa larmrapporter. Lagom är nog, som vanligt, bäst.

Nu ska jag deklarera...

Inga kommentarer: