2008-05-07

Ögonen är tunga

Det blev bara fyra timmar sömn i natt eftersom jag var vaken och kollade valresultatet i Indiana och North Carolina. Nu är ögonen rejält tunga. Ska försöka hålla mig vaken ett tag till, annars vaknar man så tidigt.

Pappan i Rödeby frikänns. Det är naturligtvis inte okomplicerat och jag kan inte alls alla detaljer i fallet. Men min grundläggande åsikt är att handlar man i nödvärn för att skydda sin familj så ska man inte dömas även om man skjuter ihjäl en människa. Domen idag gör att jag ändå tror lite mer på det svenska rättssystemet. Domen kommer dock överklagas och hovrätten känns inte lika stabil.

Konferensen om Fjärde storstadsregionen blandade och gav. Kommunalrådet Bucht från Haparanda var underhållande. I övrigt visserligen intressant men lite segt. Sju andra regioner är klara att ansöka, Östergötland vill men hittar ingen att ansöka tillsammans med. Riktigt trist.

Intervjun med Arenander gick bra tror jag. Vi åt en trevlig lunch på Renströmmen och genomförde intervjun i skuggan av Karl XIV Johan. Ska sändas i Studio Ett så småningom. Moderaten Schlingmann och sossen Ulvskog har också blivit intervjuade.

Nej, nu ska jag läsa lite i Göran Perssons bok. Den är underhållande. Han försöker inte direkt dölja hur förträfflig han själv tycker att han är. Ibland saknar jag honom, men bara ibland.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att domen ger skäl att tro på rättssystemet. Åtminstone inte för de som vill se hårdare straff för brottslingar och att pappan hade rätt att försvara sig. De säger ju faktiskt ingenting om huruvida han hade rätt att försvara sin familj. De låter honom gå för att han hade en störning vid tillfället men inte har den längre. Föreställ dig reaktionen om en domstol skulle fria typ Englas mördare med samma resonemang.

Mathias Sundin sa...

Ja, det är sant. Jag har läst lite mer om det och det verkar som han frikänns på "fel" grunder, enligt min mening.

Anonym sa...

Ja, och om man ska fortsätta frikänna mördare på dessa "fel" grunder så finns det ju all anledning att vara orolig. I det här fallet må vara hänt men tycker man att det här domslutet var rimligt så borde man i konsekvensens namn tycka att samma sak ska gälla andra som dödar folk. Därför har jag lite svårt att förstå de glada utropen från bloggare som Ingerö och Erixon.