2008-05-13

Nu förstår jag varför

Kvällens aktivitet gick i frivillighetens tecken. Regeringen har i dialog med den ideella sektorn, de idéburna organisationerna, tagit fram ett antal principer för samarbete. Peter Örn, före detta partisekreterare i folkpartiet, generalsekreterare för Röda korset, VD på Sveriges Radio och numera politiskt sakkunnig hos Nyamko Sabuni, var på plats i Norrköping för att presentera arbetet.

Det gjorde han på ett lysande sätt. Utan skrivet manus och PowerPoint höll han publiken trollbunden i 35 minuter. Enkelt och pedagogiskt, kryddat med personliga möten och upplevelser berättade han om principerna. Den ideella sektorn har en mycket viktig roll att spela i vårat samhälle. Den här dialogen ska nu leda fram till ett konkret samarbete i Norrköping. Arbetet i Norrköping leds av Signe Isaksson. En verklig eldsjäl och förebild i hela landet för hur kommun och ideell sektor kan samverka.

När vi nominerade ny partiledare förra våren efter att Leijonborg meddelat sin avgång så fick Peter Örn en nomineringen från en medlem. Då hade jag varken träffat eller hört Peter prata. Nu, efter jag gjort båda delar, förstår jag varför.

I morgon åker jag till Sandvik för två dagars nämnd. Blir nog blogguppehåll under tiden.

Inga kommentarer: