2008-05-07

Andersson och Andersson

Widar Andersson har pratat med Eva Andersson, som ersätter Ottosson medan han är pappaledig. Han verkar köpa hennes verklighetsbeskrivning vilket gör att han inte ser några större problem alls med kommunens ekonomi.

Han skriver i artikeln att jag driver kampanj på att pengarna är slut. Det gör jag inte, vilket man kan läsa igårdagens Folkbladet. Jag och Folkpartiet lyfter upp problematiken med att pengarna i kommunens kassakista, den finansiella nettogången, håller på att ta slut. De är inte slut nu, men de kommer ta slut med den budget som Eva Andersson antagit. När pengarna är slut stannar det inte med det, investeringstakten fortsätter och lånen börjar växa.

Då kommer vi hamna i en kris. Jag har inte tagit ordet kris i min mun ännu. Det är bara NT som har gjort. Men att vifta bort de ekonomiska problemen med att det är lite växtvärk, som Widar skriver, är inte heller korrekt.

Det går inte att leva över sina tillgångar. Så enkelt är det. Och det gör Norrköpings kommun nu. Det är ett recept för kris. Och för de människor som nu får gå från hemtjänsten och de äldre som därmed får sämre vård känns nog inte kris som ett helt fel ord.

Inga kommentarer: