2008-08-20

Helhetssyn

Gårdagkvällen i Köpenhamn var underbar. I sommarvärme intog jag en whiskyböf på en uteservering på Ströget och sköljde ner den med en Tuborg i sällskap av kamrat Frykman. Köpenhamn är en höjdare!

Efter en invigning med bland annat Mats Odell som talare körde seminarierna igång på Kommek, som går av stapeln för elfte året.

Först ut för mig var ett semiarie om skatteutjämningssystemet som finns mellan Sveriges kommuner. Två av Sveriges mest framstående KS-ordförande i form av Erik Langby från Nacka och Illmar Reepalu diskuterade om nuvarande system är tillväxthämande eller inte. Jag blev lite klokare, men också rätt förvirrad om vem av de två som har rätt.

Sen berättade två duktiga ekonomer från landstinget i Jönköping respektive Luleå kommun hur de styr verksamheterna för att uppnå god ekonomisk hushållning.

Så till sist på dagen ytterligare två KS-ordförande som pratade politiskt ledarskap. Denna gång i form av en trevlig centerpartistisk dam från Sala och den i kommunsammanhang smått legendariske Stig Henriksson från Fagersta. Där har hans vänsterparti sänkt skatten år efter år - och har över 50 procent av rösterna.

Stig pratade mycket om helhetssyn både i rollen som KS-ordförande och för alla förtroendevalda i en kommun. Han predikar på hemmafront hela tiden att alla förtroendevalda har ett ansvar för hela kommunen, inte bara sitt eget område.

Det fick mig att tänka på Norrköpings budgetprocess där varje nämndordförande får en stund framför KS för att förklara varför just de ska ha groteskt mycket pengar. Ingen tanke på någon annan där.

Imorgon kommer Göran Persson till Kommek. Jag tror jag hoppar det.

Till sist. Usain Bolt - wow!

Inga kommentarer: