2008-10-14

Hängslen och livrem

Jag sitter på tåget mot Hudiksvall. Glada Hudik kallas ju det, jag hoppas det stämmer. Ska på en konferens om elevinflytande. Med på resan (eller faktiskt redan framme) är en tjänsteman från utbildningskontoret, Sofia, min kollega i presidiet i gymnasienämnden Morgan, och två elever vardera från de kommunala gymnasieskolorna.

Jag missade Alliansens budgetpresentation igår eftersom jag var uppbokad sedan tidigare i Stockholm. Men Fredrik Franzén täckte upp för mig på ett förtjänstfullt sätt.
Vi satsar, till skillnad från vänsterkoalitionen, alla de pengar som behövs för attbygga ut förskolan i den takt som krävs. Men framförallt är det en budget med hängslen och livrem. Den ekonomiska politik vi flera år förespråkat hade varit väldigt bra att ha i ryggen i dessa tider. Nu står vi där istället med en sinande kassakista, underskott och lite resurser att satsa.

Fördelen med att åka mycket tåg är att man hinner läsa en del. Har försökt ta mig igenom en specialrapport från tidningen The Economist om världsekonomin och finanskrisen. Det är en komplicerad materia, minst sagt. Inga enkla förklaring, tyvärr. Både ett politik och ett marknadsmisslyckande.

Nu har jag lite skrivuppgifter framför mig på tåget. Jag gillar att åka tåg.

Inga kommentarer: