2008-12-24

Laddad för jul

Känner att jag börjar varva ner. Skinkmackan (ok, mackorna) igår kväll gjorde susen. Ska snart hem till mor och Bengt. Till lunch kommer hans grabbar. Tillsammans med mormor blir det fullt hus. Brorsan är utomlands och han lämnar en stort tomrum efter sig.

Dopp i grytan är en ny tradition i familjen som Bengt tagit med sig. Jag har dock lite svårt för blött bröd så jag hoppar över den. Brynost däremot hade jag inte ätit innan men det är inte dumt alls.

I Folkbladet idag kommenterar jag de senaste skolresultaten. Jag manar till försiktighet i slutsatserna. Ett år säger inte så mycket i skolvärlden, inte två, tre eller fyra heller tyvärr. Drar man för stora växlar av ett positivt resultat kan det vara svårt att förklara om det något år går sämre. Lars Stjernkvist har inte missat något tillfälle att påpeka att skillnaderna mellan skolorna minskade förra året. Nu har de ökat igen och han får svårt att förklara.

Det viktigaste vi kan göra är att satsa de tidiga åren, i lågstadiet. Lär man säg läsa, skriva och räkna ordentligt där kommer betygen i nian se bra mycket bättre ut. Men det tar - som alla som lärt sig räkna ordentligt kan förstå - en sju-nio år innan det märks.

Ja, då återstår det väl bara att önska alla en riktigt god jul!

Inga kommentarer: