2008-12-15

Tillfällig sinnesförvirring

Jag vet inte vad det var för fel på mig, men av någon anledning uttryckte jag mig rätt positivt om regeringens paket för bilindustrin. Efter lite självrannsakan så kan jag inte tycka att det är bra alls. Företag som inte klarar av att sälja produkter som folk vill ha ska inte få ta del av skattepengar för att överleva. Pengar som folk inte själva ville spendera på bilar tar man alltså ändå och satsar på bilar.

Om vi stöttar den typen av företag kommer inga nya fram som gör saker på ett annat sätt som folk vill ha. Då bromsar vi upp och förstör ekonomin vilket kommer få mycket, mycket större konsekvenser för oss alla än om Volvo och Saab går under.

Samtidigt tycker jag inte att man som en del debattörer håna regeringen för att man agerar. Det är lätt att sitta vid sidlinjen och kommentera, det är en helt annan sak att sitta i regeringen med problemet i knät. Jag tycker också att regeringens lösning är betydligt bättre än det sossarna föreslagit. Att ta pensionspengar och köpa företagen. Men som sagt, regeringen borde i detta fall inte ha gjort dessa åtgärder alls.

Istället ska man satsa på att fortsätta underlätta för nya företag att tillkomma och andra att växa. Det görs en hel del av det i budgeten. Kanske måste det göras mer. Det får vi se.

Så jag skyller på tillfällig sinnesförvirring och ändrar ståndpunkt.

Inga kommentarer: