2009-01-13

EU-kämparna

Expressen uppmärksammar folkpartiets EU-politik som presenterades igår av Jan Björklund och Cecilia Malmström:

"[I]nget annat parti företräder Europatanken bättre i Sverige än folkpartiet. För detta förtjänar folkpartiet respekt och fler röster i EU-parlamentsvalet 7 juni."

Jag gillar folkpartiets linje. Jag är själv väldigt positiv till hela Europatanken. 1994 fick jag inte rösta i EU-valet men var rätt engagerad ändå. Ett klistermärke på min byrå sammanfattade vad jag tycket då och tycker nu:

"Ja till Europa - för fredens skull!"

Sen tycker jag att EU gör en massa dåliga saker, men det är ju därför jag är politiskt aktiv, för att förändra. Det finns en hel del som EU ska hålla sina fingrar borta från, jordbrukspolitiken är väl det bästa exemplet. Staterna måste själva få bestämma i så mycket som möjligt, men vissa saker behöver vi också samarbeta om. Euron, energipolitik, en del brottsbekämpning, militär osv.

Därför gillar jag verkligen en av fp:s kandidaters slogan, Anders Ekbergs:

"Hälften så mycket, dubbelt så bra!"

Dessa två slogans sammanfattar mina åsikter om EU på ett klockrent sätt.

Läs om EU-politiken på folkpartiets hemsida.

Kom sen ihåg att rösta den 7 juni.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haller med, EU ar bland det basta som hant Europa.
Men hur ska man bete sig for att ta bort jordbruksubventionerna? Det verkar helt hopplost med tanke pa det starka stod som b la Frankrike ger.
Dessutom ar det problemet att det finns sa starka granser runt EU landerna, som hindrar manniskor fran andra varldsdelar att ta sig in i europa, trots att europa behover arbetskraft.
Kan Sverige gora nagot dar overhuvudtaget?
Eleni Schmidt

Mathias Sundin sa...

Ja, fråga mig något mer som jag inte vet =). Marit har sagt att det ska bli hennes första prio, och kan nån krossa Frankrike så är det hon!

Instämmer till fullo om gränserna. Dom borde öppnas rejält!