2009-01-08

Hundlicens?

Min gode vän Peter Kjällkvist (ni vet, han med hunddagiset, Hund i City, som jag skrivit om tidigare) skriver idag på debattsidan i NT om hundlicens. Han är motståndare till ett förbud, men kan tänka sig en licens för alla hundägare, om jag tolkar honom rätt. Dock inte bara för en ras.

John Haxholm i Finspång, hängiven rottweilerägare, har lämnat in en motion till Svenska Rottweilerklubben, om att de ska förespråka en licens, ett hundkörkort, för att få äga rottweiler.

Just angående rottweiler lutar jag åt att det kan vara ett bra första steg. Det är i grunden är brukshund, men ägs nu inte alls för sällan av personer som inte alls tar hand om hunden på rätt sätt. Rottweiler verkar vara en mycket krävande hund att äga som kan bli mycket farlig om man inte klarar det.

Jag har dock fortfarande åsikten att vissa hundraser bör förbjudas. Exakt vilka ska andra avgöra, men pitbull och amstaff står för en klar majoritet av allt dödligt våld. De ligger närmast till.

Jag tycker Peter viftar bort problematiken med farliga hundar lite väl lättvindigt. Det gör många av entusiasterna. Men man måste lyssna på alla de som är rädda för dessa hundar. Ibland är det en överdriven rädsla, men ofta inte.

Inga kommentarer: