2009-01-20

Omtumlande

Som jag sa under valkampanjen så var valet mellan John McCain och Barack Obama ett positivt val. Det var två bra kandidater som stod mot varandra. En faktor var naturligtvis det historiska i Barack Obamas kandidatur. Idag när jag sett honom svära eden och lyssnat på hans tal så är jag full av känslor. Jag kan naturligtvis inte ens förstå vad det måste betyda för alla de människor som kämpat för svarta människors mänskliga rättigheter. Den gamla svarta pastorn som pratade efter att Obama svurit eden, vad går det genom huvudet på honom en dag som denna?

Jag tänker också på president Bush. Hur känns det en dag som denna, när han inte länge är världens mäktigaste man? Det måste vara väldigt blandade känslor. Han är impopulär hos många, så kanske känner han sig lättad. Men han får inte längre påverka utvecklingen i världen, vilket måste kännas tufft.

Sista avsnittet på TV-serien Vita huset då president Bartlett lämnar över till president Santos skildrar detta på ett underbart sätt.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Barack Obama kan bli en av de stora presidenterna. Världen behöver ett starkt USA. Det är den bästa garanten för en demokratisk utveckling i världen.

Inga kommentarer: