2009-04-26

Ingen borgfred för Sahlin

Det är rätt mysigt att åter ha en vovve på fötterna när man sitter och i fotöljen med datorn i knät. Jag är hundvakt i helgen. Det finns nackdelar också. Igår tyckte Bronx att klockan sex var en lämplig tidpunkt för morgonpromenad. Gnäll och krafs på dörren gjorde att jag till slut gav upp. På promenaden berättade jag för honom vad de gör med hundar i Kina. Idag väckte han mig halv nio. 

Jag skrev för ett tag sedan om borgfreden som rådde under Sveriges ordförandeskap i EU 2001. I sin bok Min väg, mina val, skrev Göran Persson: 

”Oppositionen slöt upp bakom ansträngningarna att göra det svenska ordförandeskapet så bra som det bara var möjligt. Under halvåret när Sverige hade ansvar för ordförandeskapet utmanades jag inte inrikespolitiskt en enda gång.”  

Men Mona Sahlin meddelar att något liknande inte kommer ske denna gång. Världen befinner sig i en finanskris, Sverige är i ett enormt tufft läge, och ska vi leda EU mitt i detta - men Mona Sahlin kan inte ens lova att tona ner kritiken under några månader. Pinsamt.

4 kommentarer:

Linus sa...

Är det pinsamt att inte gå med på att under ett halvår lämna helt fritt för en borgerlighet som dagligen försämrar människors liv?

Om man vill ha borgfred får man ju också gå med på att inte genomföra någon av sin egen politik. Går du med på det?

Jag tycker att det är pinsamt att gå med på att under ett halvår vägra kritisera en regering som dagligen gör sitt för att försämra för arbetslösa och sjukskrivna. En regering som använder EU som en ursäkt för att krossa facket och kollektivavtalsmodellen. En regering som tyst tittar på när den israeliska armen begår massmord på Palestinier. Pinsamt vore att tiga inför alla dessa angrepp på människors levnadsvillkor.

Mathias Sundin sa...

Linus: Jag tycker det är rimligt att kräva borgfred för att Sverige ska lyckas genomföra ett lyckat ordförandeskap. Förra gången handlade det huvudsakligen om att ta in nya länder i EU. Det lyckades. Den här gången handlar det om ett klimatavtal för hela världen. Kan inte Sahlin gräva ner stridsyxan ett litet tag, ens för det?

Grottolle sa...

Mathias Sundin

Men för att det ska råda borgfred så måste ju båda parter vara sams om det. Och det är som Linus säger och som inte du svarar på. Är Alliansen beredd på att inte genomföra något nytt under den tid borgfred råder?

Mathias Sundin sa...

Grottolle: Självklart kommer det bli färre initiativ från regeringen under denna period, men att kräva att regeringen inte ska regera landet verkar lite konstigt. Ingen kräver heller att oppositionen ska vara knäpp tysta. Det handlar om att tona ner och ta det lite lugnare, inte hela tiden utmana statsministern på duell.