2009-04-20

Lyssna på Barbro Westerholm

Nu börjar det äntligen röra på sig i EU-kampanjen. Förutom att Jan Björklund var på TV igår kväll och debatterade euron, och Erik Ullenhag dito i morgonsoffa i morse, så börjar kandidaterna röra på sig.

På onsdag kommer Barbro Westerholm till länet. Hon förärar Norrköping med ett besök på kvällen:

Klockan 18.30 på Hemgården, Saltängsgatan 7. 

Barbro är en av mina favoritpolitiker i Folkpartiet. Hon är professor och tidigare generaldirektör för Socialstyrelsen. 1988-99 satt hon i riksdagen och blev sedan ordförande för Sveriges Pensionärsförbund. Efter det återkom hon, 73 år gammal, till riksdagen 2006. Under tiden i riksdagen har hon lett regeringens äldreboendedelegation, som bland annat tagit fram förslag om trygghetsboende. 

I Sverige är man ofta väldigt skeptisk till äldre personer inom politiken. De ska flytta på sig och göra plats för nya. Jag tycker inte man ska bedöma utifrån ålder, utan kompetens. Och då är det svårt att få en mer kompetent politiker än Barbro.

Dessutom har hon precis hur mycket energi som helst. När hon besökte Norrköping förra året gick jag med henne från ett evenemang till vår lokal. Jag frågade om det var okej om vi gick. Det var det, deklarerade Barbro och ångade iväg. Framme vid lokalen flåsade jag av ansträngningen, men inte hon.

Inga kommentarer: