2009-04-01

Nej tack till statliga pengar

Jag skriver idag på Newsmill och tackar nej till statliga pengar till kommunerna. Här är inledningen på artikeln: 

"Staten har under de goda åren sett till att betala ner sina skulder och passat på att sälja företag till rekordhöga priser. Därför verkar kommunerna anse att staten har någon sorts skyldighet att pytsa in pengar i kommunsektorn, som inte har hushållit lika klokt. Staten har, i min mening, inte någon sådan skyldighet och ska inte rikta några speciella statsbidrag till kommunerna vare sig år 2009 eller 2010.

En hel del kommunpolitiker har de senaste åren fallit för frestelsen att vinna de kortsiktiga vinsterna och spenderat alldeles för mycket av de kraftigt ökade skatteintäkterna.

Min hemkommun Norrköping är ett sådant exempel. Där har den rödgröna vänstermajoriteten byggt nytt och investerat i en aldrig tidigare skådad takt mitt under den brinnande högkonjunkturen. Eftersom allting är som dyrast då, har kommunens kassakista snabbt tömts på pengar. Pengarna som fanns i kassakistan hade kommunen fått in i slutet på 90-talet, då man sålde det lokala energibolaget för att betala av de jättelika skulder man hade. Nu upprepas historien. I lågkonjunkturen, när betalningen är som sämst, börjar man sälja ut fastigheter för att ha råd att betala på skulderna och för att klara av tidigare beslutade investeringar. Ingen buffert finns, inget har sparats i ladorna. Kommunen måste nu hårdbromsa direkt, med stora nedskärningar som följd. Det slår hårt mot välfärden. Tvärtom mot hur man borde ha agerat, och tvärtom mot hur staten har agerat." 

Om detta debatterade jag bland annat med Thomas Östros, Carl B Hamilton och Peter Wolodarski i Studio Ett i eftermiddags. Ni kan lyssna i efterhand här. Jag kommer in efter cirka 10 minuter

2 kommentarer:

Tobias Josefsson sa...

Underhållande debatt i P1, även om det skulle ha behövts ännu bättre moderering. Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket jag ogillar Tomas Östros sätt att argumentera - mycket känns helt irrelevant i sammanhanget.

Keep up the good work.

Mathias Sundin sa...

Tackar!