2009-04-02

Varierande jobb man har

Åt lunch med en amerikan som precis blivit svensk. Han hade blivit upprörd någon gång när han läste vad jag skrev om integration. Sen hade han tänkt att jag verkade vara den den politiker i Norrköping som faktiskt var intresserad av frågan. Och varför sitta hemma och vara upprörd, när man kan äta lunch och diskutera. 

Han gav mig en aha-upplevelse när han berättade om olika kulturer och olika synsätt. I grunden var vi överens om det mesta faktiskt, men han tyckte min beskrivning av vad det innebär att flytta till ett land kunde stämma ibland, men ibland vara helt fel. Det hade han nog rätt i. 

Sen hann vi också med att täcka in presidentvalet i USA, Barack Obamas politik mot Ryssland, Reinfeldts Kinabesök, abortfrågan, tv-avgiften och en del annat. 

Nu ska jag åka och handla kaffe och toapapper till partilokalen. Det är ett varierande jobb man har! 

5 kommentarer:

Robsten sa...

Du Mattias, det heter "oro på allvar" inte "allvar på oro", i övrigt håller jag med dig helt och fullt vad gäller programmet ;-)

Anonym sa...

Hur F¤n dum i huvudet får man vara?
Hur kan människor Bedöma någonting man inte vet någonting om? Jag pratar naturligtvis om den sk "kamphunds" debatten. Jag antar att du själv inte ägt en "kamphund" eller rottweiler? Jag har stor erfarenhet i detta område och jag har ängnat de senaste 10 åren att studera djurs betende och jag har otaliga väner och bekanta som har rottweiler och "kamphundar" utan minsta prolem meddans mina bekanta som har pudlar, labbar och diverse småhundar har Stora problem med agressiviter och disiplin! Alltså har du Överhuvudtaget ingen aning om vad du snackar om. Om vi nu ska vara rättvisa så borde man ju också förbjuda laberadorer, goldens, pudlar och småhundar, som klassas som "säkra" hundar. Anledning:

1.Goldens biter flest personer i sverige!
(Du kan inte längre räkna med din statestik från 80-talet då "kamphunds" och rottweiler beståndet inte var så stort, kan glatt meddela att rottwiler liger
6:a på listan över sveriges populäraste hundraser!)

2.Goldens och labbar är FÅGELHUNDAR dvs avlade i århundraden att springa, och jaga i TIMMAR och pudlar är avlade att simma, simmma och simma hela dagarna! (Och är då varken skapade för radhus områden och lägenheter, eller med den ringa motion en barnfamilj kan åstakomma, där har du anledningen till punkt 1)

3. Dessa raser, framför allt Pudlar har en tendens att dra åt sig personer som är veka, har INGEN aning om hundar och deras betende (kroppsspråk, riktig disiplin osv) och vad en hund verkligen behöver (Och då menar inte jag små tröjor och ballerinakjolar så inte lilla fiffi fryser!) Denna typ av djurplågeri(Ja det är rent och skärt djurplågeri vi talar om)Som kläder på hundar och allmänt fel hundhållning ska vi tillåta, eller?

Rottweilerföreningen och alla andra vakt- och kamphundsföreningar har redan gjort mycket för sammhället genom att införa obligatoriska MH-test (test som faktiskt visar om hunden är frisk i huvudet och om den är agressiv) på dessa raser. När det gäller goldens och labbar har dom ett jakttest där dom prövar hur stor jaktlust (eller läs det gärna KAMPLUST)hunden har, ju högre jakt(kamp)lust desto bättre tycker retriver föreninen! Och så vit jag vet finns inget test när det gäller pudlar.

Anonym sa...

Fick inte plats att skriva att jag är STOLT ägare till en maffig rottweiler hane och går med ett lende på läpparna varje gång jag går på promenad med min "LIVSFARLIGA" hund!

Mathias Sundin sa...

Robsten: Hehe ja jag märkte att jag råkade säga så, när jag såg programmet i efterhand.

Robsten sa...

Eee...anonym, det var inte Rottweilers vi diskuterade, inte heller Stafforsshire, du har missuppfattad hela diskussionen, tyvärr, sådant händer när blodet kokar.