2009-06-11

Birgitta eller Helene

När en ny minister ska utses så pratas det som bara attan i ett parti, det kan jag lova. Alla olika möjligheter (och omöjligheter) övervägs. Det finns en hel drös Folkpartister som skulle göra ett bra jobb på posten, jag har svårt att se något alternativ som jag skulle bli missnöjd med.

Två bra alternativ är Birgitta Ohlsson och Helene Odenjung. Birgitta är den, för allmänheten, mest kända. Hon är färgstark och skulle vara utmärkt i en valrörelse (samt såklart kompetent som minister, men det goes without saying).

Helene skulle ha längre startsträcka för att bli känd hos svenskarna, men har stor potential. Hon är väldigt omtyckt i partiet och håller nära kontakt med många, många medlemmar. Många är vi som får små uppmuntrade ord på Facebook, Twitter, riksmöten, landsmöten osv. Dessutom är hon framstående oppositionsråd i Göteborg och det är inte fel med två liberala kvinnor på västkusten (den andra är EU-minister Cecilia Malmström.)

Igår skrev förövrigt Helene så här på Facebook: "Helene Odenjung: överväger framtida alternativ. Svårt, men spännande!"

Om du har fått erbjudandet så ska du ta det Helene!

4 kommentarer:

gudmundson sa...

Men, måste det inte bli en man?

Mathias Sundin sa...

Visst, det är väl det mest naturliga, men jag tror inte alls det är nödvändigt.

Tobias Josefsson sa...

Åh, dumma jag som trodde att det hade med kompetens att göra och inte kön... >)

PetterM sa...

Bör det inte i första hand vara en person som har god kännedom om universitetsvärlden? Jag ser gärna en person med forskarutbildning inom annat område än humaniora, ekonomi eller statsvetenskap. Har det någonsin funnits en sådan i Sveriges regering? Nu är jag inte med i folkpartiet men röstade på er i EU valet och kan tänka att rösta på er i fortsättning under förutsättning att ni placerar rätt person på rätt plats.