2009-06-11

Leijonkungen till Östergötland?

Lars Leijonborg avgår ur regeringen. På ett sätt känns det naturligt eftersom han slutfört sina stora arbetsuppgifter; forskningsproppen med historiens största svenska forskningssatsning, slutrapporten från Globaliseringsrådet och till sist säkrade han ESS till Lund. Dessutom röstades kårobligatoriet bort igår i riksdagen.

Att växla in en ny Folkpartist som fullt ut kan medverka i valrörelsen 2010 känns naturligt, men samtidigt kommer jag sakna Leijonborg i regeringen. Han har ett mycket stort kunnande och dessa kunskaper har visat sig i allt det han presterat, som jag nyss räknade upp. För min del skulle han gärna ha fått suttit kvar, men jag förstår samtidigt logiken i hans avgång.

Igår tackade kommunen av Björn Eriksson på en lunch i stadshuset där jag medverkade. Idag har regeringen sammanträde och en ny landshövding borde väl utses idag eller nästa torsdag. Det känns inte så där jättelångt bort att det blir Leijonborg, men jag har ingen aning om vad han själv vill.

UPPDATERING: Lars säger att han inte är intresserad av något uppdrag som landshövding. Men han kanske inte vet att Östergötland är ledigt. Det måste väl ändå vara drömmen för alla FP-ledare att få vända till rösträttsrörelsens ursprung och blåklintens landskap.
Joho, det visste han visst säger han nu: "Östergötland är ett underbart län, men jag vill göra något annat.". Ok, då.

Inga kommentarer: