2009-06-04

Taxi med Carl Schlyter

Sitter och kollar på EU-debatten med ett halvt öga på SVT Play. Carl Schlyter medverkar för Miljöpartiets räkning. Jag träffade honom för första gången när vi båda var med i SVT:s Debatt i Göteborg.  

Jag hade tänkt sova över där nere men SVT meddelade att det fanns en taxi beställd till Linköping. Miljökämpen Schlyter hade begärt att få komma hem redan samma natt. Han var trevlig och jag lärde mig en hel del om EU-parlamentet från honom, men nog kändes det som att klimatretoriken inte riktigt gick ihop med en taxiresa från Göteborg till Linköping. 

Personligen har jag inget mot att folk vare sig åker bil eller taxi, inte ens långa sträckor. Men jag har lite svårt för hyckleri. 

Taxichauffören undrade hur Carl tar sig till och från Bryssel, åker han tåg? Nej, han flyger.

1 kommentar:

Johan Schiff sa...

Är det verkligen förvånansvärt att en EU-parlamentariker flyger istället för att ta tåget i 17-20 timmar? Jag har åkt tåg från Stockholm till Bryssel, och jag skulle inte vilja att en politiker som fattar viktiga beslut i EU-parlamentet ska göra det tyngd av sömnbrist och ryggsmärta.

Men om den borgerliga regeringen slutade att bygga motorvägar för alla pengar, och satsade på snabbtåg så skulle det ju faktiskt bli möjligt i framtiden.