2009-07-13

Regerar i oppositionsrådskorridoren

Tillbaka på ett ännu lugnare rådhus än förra veckan. Nu har till och med min assistent Eva gått på semester, så jag regerar helt själv i o-rådskorridoren. Tackvare bloggarna har jag dock hyfsad koll på i alla fall några av mina kollegor. Karin Jonsson håller sig hemma och får utflugna ungar till hösten. Margaretha Ericsson är i Kanada där hennes dotter jobbar.

Fusket med VAB-dagar har minskat sedan regeringen skärpt reglerna och kontrollen. 87 procent har fusket minskat med. Antalet uttagna VAB-dagar är ner med en halv miljon.

”Jag tror aldrig att det någonsin har funnits någon gång i krigshistorien när en armé har gjort mer ansträngningar för att minska civila skadade och dödsoffer än vad IDF (Israels armé) gör idag i Gaza.”

Så sa Richard Kemp, befälhavare över brittiska styrkor i Afghanistan i samband med Gaza-konflikten tidigare i år.

Nu har han utvecklat sitt resonemang och beskriver bland annat hur Hamas, Hizbollah och andra terroristorganistioner använder civilbefolkningen som mänskliga sköldar:

"Dessa grupper … har lärt sig och lär sig av varandras framgångar och misslyckanden. Taktik prövad på IDF i Libanon, har också dödat brittiska soldater i Hemand-provinsen och i Basra. Dessa grupper är tränade och utrustade för krig som bekämpas inifrån den civila befolkningen."

1 kommentar:

Anonym sa...

bland det vidrigaste araberna gör är när de utstuderat skickar fram sina gravida kvinnor till IDF:s checkpoints så pk-media kan få snyfthistorier om "missfall" o dyl