2009-10-05

Konstnärslön, konsekvens och kulturborgarråd

Erik Wallsten, nöjesredaktör i Corren, attackerade mig och hittade på lite åsikter som han menar att jag har, i en krönika för ett tag sedan. Jag svarade i Corren för någon dag sedan:

"Jag tycker det är fel att fullt friska, arbetsföra, människor får lön resten av livet, utan krav på motprestation. Det gäller inte bara konstnärer, utan överhuvudtaget - inte minst politiker."

Christer Nylander (FP), hyfsat nybliven vice ordförande i riksdagens kulturutskott, är inne på samma linje:

"Det blev ju mycket debatt kring förslaget att avskaffa de livslånga stipendierna för konstnärer. Jag tycker det är ett rimligt förslag. Men jag tycker att det är lika fel med livslånga inkomstgarantier för riksdagsledamöter. Jag har därför idag lämnat in en riksdagsmotion om att avskaffa dessa."

Klockrent Christer! Och när vi ändå är inne på kultur så tycker jag att ni ska läsa Madeleine Sjöstedt (FP), kulturborgarråd i Stockholm, svar på Folkpartiets kultursamråd.

Inga kommentarer: