2009-12-11

Förhandla inte åt mig, Danielsson

Staffan Danielsson (C) spinner igång rejält idag i Corren. Kanske för att jag kallade svenska riksdagsledamöter för fega och gråa. Nu ska jag först poängtera att Staffan Danielsson är rätt färgstark och också modig i själva debatten, dessutom en jäkligt trevlig prick. En duktig riksdagsledamot utifrån den standard som gäller idag. Men det var inte det vi avhandlade just nu, utan hur en riksdagsledamot borde fungera.

Staffan:

"Innan regeringen enas om förslag till riksdagen sker en nära dialog med riksdagsledamöter och riksdagsgrupper. Denna process, Mathias Sundin, kan vara mycket laddad och tuff och påverkar självfallet resultatet."

Tänk själva: Om två parter förhandlar med varandra och den ena parten säger till den andra, att jag kommer aldrig säga nej till det du till sist föreslår - vem tror ni har övertag i en sådan förhandling?

För så är det när regering och riksdag förhandlar. Staffan Danielsson kan inte tänka sig att rösta mot ett förslag från en borgerlig regering. När han säger det förlorar han nästan all sin makt.

Jag vet att regeringen såklart pratar med riksdagen, men jag vet också att det när det handlar om känsliga saker inte alltid går till som Staffan beskriver. Fick senast i veckan en mycket detaljerad beskrivning i hur förslag från regeringen tvingas igenom riksdagen. Och det är när frågorna är känsliga och betydelsefulla som det gäller, inte när allt är lugnt och fint och alla vill komma överens.

Fler debattinlägg i Corren mellan mig och Danielsson.

Inga kommentarer: