2009-12-12

Widar om borgerliga trätobröder

Widar Andersson har läst min och Staffan Danielssons debatt i Corren:

"Danielsson har rätt i att det parlamentariska systemet bygger på att partigrupperna håller ihop. Det ligger så att säga i korten att den som t ex ställer upp som kandidat för Folkpartiet också i huvudsak kommer att rösta med Folkpartiet.

Väljare som tar en FP valsedel i nästa riksdagsval får på samma sätt antas sympatisera med Folkpartiet.

Det gäller även dem som sätter sitt kryss bakom Mathias Sundins namn."


Ja, precis och det har jag försökt vara noga med att poängtera. Jag ställer upp på det mesta som Folkpartiet tycker och jag tycker att regeringen överlag gör ett väldigt bra jobb. Politik handlar väldigt mycket om att driva en åsikt, och sedan kunna kompromissa för att komma framåt. Men inte alltid, inte i hundra procent av fallen.

Idag har vi en helt strömlinjeformad riksdag. Det är illa för demokratin.

1 kommentar:

Camilla sa...

Hej,jag håller helt med dig, jag står för 95% av Folkpartiets politik, men FRA var ingen fråga vi gick till val på. Anta att du kommer in i Riksdagen och helt plötsligt har din regering bestämt att införa PNR- något som du aldrig diskuterat i valet. Vad gört du då? Självklart har du då rätten (skyldigheten) att rösta som du och ditt länsförbund vill.
Du ringde för ett tag sen,och innan dess ringde jag- ska ´vi höras efter nyår??
Camilla Lindberg