2010-01-22

Ni kan glömma mitt stöd

Jag förstår att Moderaterna vill bli ett långsiktigt statsbärande parti genom att flytta från höger till center-höger. Helt OK för mig. Men någon måtta får det väl vara. Nu ska partiet in och tafsa i privata företags styrelser och kvotera dessa. Jag förstår - jag är mycket förstående! - att det skickar en signal till väljare till vänster att Moderaterna rör på sig i deras riktning. Det skickar också signalen till mig att om Moderaterna kan tänka sig in på ett sånt här område med lagstiftning så finns det ingen gräns vad man kan lagstifta om.

Kommer jag in i riksdagen kan Moderaterna glömma mitt stöd i den här frågan. Jag skulle aldrig rösta för ett sådant lagförslag oavsett om det kommer från Lars Ohly eller Per Schlingmann.

Skulle det vara lite stake i Moderata riksdagsgruppen skulle de deklarera att partiledningen kan glömma det på en gång, för jag tror knappast att det finns en majoritet för förslaget där. Men eftersom riksdagsledamöterna gör som partiledningen säger, kan ett sånt här förslag gå igenom.

Inga kommentarer: