2010-02-22

Så rätt det känns

Fredag till söndag spenderade jag på underbara konferensanläggningen Sånga-Säby på Ekerö. Folkpartiutbildning för toppkandidater. Jag hade fått äran att hålla i tre seminariepass om personvalskampanj. Från början var det tänkt att jag skulle jobba med Birgitta Ohlsson, men det fick av förklarliga skäl styras om och jag fick istället Gulan Avci vid min sida. Det gick utmärkt. Gulan är precis nybliven riksdagsledamot, hon kom in när Birgitta blev minister.

Man blir lite mör av att leda tre seminariepass på vardera tre timmar under två dagar. Dessutom skyndade jag mig bort till LUF som hade utbildning på en kursgård ett par mil bort och rev av samma föredrag där.

Mör blir man som sagt, men kul är det.

Birgitta gästade oss istället på lördagkvällen i rollen som EU-minister. Hon pratade om vad som finns att göra i EU och hur vi lyfter frågorna i valet.

Det kändes så himla bra. Hon är otrolig på att göra begriplig politik av vad som helst och hitta viktiga frågor som man verkligen bryr sig om. Jag satt där och kände att hon verkligen hör hemma på den nivån. Inte bara på ministernivå, utan på internationell nivå. Det ska bli ett sant nöje att se henne åka runt i Europa och sparka en och annan trög gammal gubbe (och tant) i häcken.

Inga kommentarer: