2010-03-24

Väljarkontraktet rullar på fint

Mitt och Camilla Lindbergs väljarkontrakt mot datalagringsdirektivet rullar på fint. Just nu är det 21 personer som skrivit under. Det duggar in flera kontrakt varje dag nu i mailboxen och brevvägen.

Piratpartiet sluter upp fint med både partiledaren Rick Falkvinge och vice partiledare Anna Troberg som skrivit under. Dessutom ett gäng folkpartister. Däribland Tobias Josefsson från Mjölby. Kul! Linnea Darell, FP i Linköping, tar det på fullaste allvar och lovar att sätta sig in i frågan innan hon bestämmer sig. Bra!

Kontraktet touchar ju också debatten om självständigt tänkande riksdagsledamöter. Sånt rör upp känslor. Staffan Danielsson jobbar hårt på att vara lydigast i klassen och angriper mig i NT idag (ej på nätet). Jag är ett hot mot regeringen, enligt honom. Själv tycker jag att han visar på en imponerad brist i att bara kunna tänka innanför boxen och bara ett steg framåt. Men jag ska svara honom i tidningen.

I Folkbladet har Widar Andersson tre dagar i rad argumenterat för att partipiskan är bra. Jag och Camilla svarade idag.

Svenska Dagbladet har en annan uppfattning. Per Gudmundson skrev i inlägget "Mathias Sundin i väljarnas tjänst" följande:

"Fler borde arbeta med samma förnyande ambition. Riksdagsmännen ska vara väljarnas representanter, inte partiernas."

Nyheter24 och DN uppmärksammar också kontraktet.

Inga kommentarer: