2010-06-22

Danska hundförbudet i Studio ett

Studio ett tar idag upp det danska förbudet mot muskelhundar, som danskarna kallar det. Tretton raser förbjuds från det första juli. 17-timmen i P1.

Jag och Peter Kjällkvist har ju som ni kanske vet ett liknande förslag. Inte något direkt förbud, men en mycket sträng licens som innebär att de allra farligaste hundraserna inte blir tillåtna som sällskapshundar. De allra flesta hundar och hundraser lämnas oreglerat, men vi kommer tillrätta med problemet de allra farligaste hundarna.

Förslaget finns lite utförligare beskrivet i denna artikel i Aftonbladet och ännu mer utförligt i denna rapport (pdf). Den skrevs för ett år sedan, jag är nu mest inne på tre kategorier istället för fyra, men det är en detalj som man får avgöra senare i en lagstiftningsprocess.

Hur som helst, i 17-timmen i Studio ett medverkar jag och Håkan Andersson från polisens Djurskyddsgrupp i Stockholm. Dessutom ett reportage från Danmark.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir riktigt förbannad varje gång jag läser om vad du har att säga om dessa så kallade kamphundar.
Alla hundar kan bli en kamphund om du tränar den till att hugga.

En hund är inte född till"kamphund" utan det är något som skeva människor fostrar den till att bli.
Du kan lära vilken hund som helst att attacker, hugga på kommando precis lika lätt som du kan lära hunden,sitt, ligg mm.
Har du ens träffat på en Amstaff, staffe, pitbull osv innan du skapade dig en uppfattning om att dessa raser är totalt livsfarliga??
Om inte så tycker jag att du ska ta o göra det så ändrar du nog din uppfattning o dina fördomar om dessa raser!
Många människor som har såna hatiskt fördomar o är totalt livrädda för dessa hundar har inte ens varit närheten av en sett hur dom egentligen är utan dom har bara suttit o läst tidningen,lyssnat på alla som har fördomar o sedan skapat sig en helt fel uppfattning..

Alla hundar kan bli farliga i fel händer, liten som stor men när en liten hund hugger eller en helt vanlig familjehund, ja då väljer ni att se mellan fingrarna, som med taxen som blev hetsad till att hugga en kvinna inne på ett ålderhem..Varför omhändertar inte polisen den direkt o varför fattas inte ett beslut om avlivning direkt??Hade det varit en "kamphund" så hade dom tagit den på en gång o ett beslut om avlivning hade fattas på en gång!

Jag blir lika förbannad på dessa människor som enbart skaffar sig dessa raser för att se coola ut o skaffa sig respekt genom hunden o förstör en sån älskvärd hund, för det är precis vad den är älskvärd!
En amstaff,staffe,pitbull vill aldrig något ont, den ser upp till sin ägare o den fullkomligt älskar människor..

Möter du en amstaff på stan o tittar på den så kan jag förstå att människor skaffar sig en uppfattning om att den är farlig pga att den ser grym ut men i själva verket så är det en genom snäll hund med ett grymt utseende.

Som hundägare ska man kunna ha kontroll på sin hund o kunna läsa av den o det vet o kan dom flesta vettiga hundägare!Men andra människor ska även kunna respektera hundar o även deras ägare..

Att införa en licens för dessa raser kommer inte hjälpa alls då dom som bara har skaffat sig dessa raser för ett syfte kommer skaffa en annan ras o uppfostra den lika galet..
Vi som har helt friska o stabila hundar av denna ras vad kommer hända för oss om du nu får igenom en licens om man bara får ha hunden som herdehund eller vakthund?Ska vi tvingas avliva våra helt stabil,älskvärda familjehundar?
Ska vi tvingas se o vad med om att förlora våra livskamrater som vi inte tvivlar på en sekund, som alltid funnits där för oss o hjälpt oss så mycket som litar lika mycket på oss människor!

En hund är aldrig född ond o den har inte heller valt att bli fostrad till att bli ond den vill bara vara sin ägare till lags!
En hund vet inte vad som är rätt o fel om ingen lär den det o så är det oavsett ras!
En amstaff,pitbull är i grund o botten igen mördarmaskin, i grund o botten är den inte farligare än någon annan ras!

Jag lever dagligen ihop med 2 av dessa raser o jag blir helt utom mig när jag läser på nt gång på gång om dessa människor som är så himla dumma i huvudet som förstör dessa hundar o det gör ännu mer ont i mig när jag läser alla debatter om dessa hundar då jag inte kan relatera till att dom är mördarmaskiner, kamphundar osv..
I mina hundar finns det inte aggressivitet eller någon kamplust
det enda som finns i dom är tillgivenhet,kärlek för människor o barn!

Hanna

Mathias Sundin sa...

Hm, kamphundar står ingenstans att läsa om i det här inlägget i alla fall.

Ja, jag har träffat massa olika hundar.

Jag är inte rädd för hundar, jag har levt med hund hela mitt liv.

Ja, alla hundar kan bli farliga, men olika raser har olika egenskaper som gör dem farligare som ras.

Det känns som om du inte läst vare sig artikeln eller rapporten, eftersom du tar upp saker vi bemöter där. Så läs gärna framförallt rapporten.

Hanna sa...

Mitt inlägg va baserat på debatter/artiklar som har varit med i Nt.

Det är du som vill införa "förbud" licens på vissa raser så då ska väl du kunna ge mig ett konkret svar på vad som kommer hända med våra familj/sällskapshundar om nu dom kommer ingå i kategori A.

För den frågan finns det varken svar på i artikeln på Aftonbladet eller i rapporten mer än att dom inte kommer få vistas fritt i samhället längre..
Koppeltvång,munkorg,kastrering o utbildningar men kommer vi få fortsätta att ha dom som våra familj/sällskapshundar??
Det är min fråga?

mollgan sa...

Mathias>

Jag väntar fortfarande på svar från er, ( 10 augusti, 2009 07:02) Det har snart gått ett år!

Peter som du beskriver som "hundexperten", får gärna ge ett uttömligt svar.

Varför har ni Merritt Clifton som Bilaga 1 i ert förslag.

Ni Vet att Alla myndighter och organisationer, har förkastat de felaktigheter som Clifton sprider.

För er som inte vet vad det handlar om, se länk nedan.

http://sundinmathias.blogspot.com/2010/04/kamphundsdebatt-i-svt-ikvall.html

// Leif

Mathias Sundin sa...

Hanna: Ursäkta mig, jag missade den frågan som mycket riktigt inte finns med i rapport eller artiklar. Det blir förbud på avel, import osv av dessa raser (i syfte att ha som sällskapshund). Nuvarande hundar händer det inget med. Vad gäller munkorg eller inte etc har jag i dagsläget inget förslag.

Mollgan: Jag har svarat dig flera gånger, men du upprepar samma frågor och hävdar sedan att jag inte svarar.

Det du påstår att "alla myndigheter och organisationer" förkastat det Clifton kommer fram till är helt enkelt inte sant. Om jag inte minns helt fel så skrev någon till exempel att man inte ska använda statistiken för att stifta en lag. Det tycker jag är helt rimligt. Vi ska väga in många fler faktorer i en lagstiftningsprocess.

Sen att det finns stora delar av etablissemang i Sverige, myndigheter och organisationer som inte tycker man ska ha förbud eller andra restriktioner är ingen nyhet. Det är ett argument för din ståndpunkt, men du framställer det som om det vore det ultimata beviset för att du har rätt. Polisen igår i Studio ett tyckte att det förslag jag har var "100 procent rätt". Det är ett argument för min åsikt, men är inget ultimativt bevis.

I detta inlägg bemöter jag de flesta vanliga invändningar och i kommentarerna bemöter jag Mollgans invändningar (samtidigt som han tyvärr inte svarar på så många av mina frågor).

http://sundinmathias.blogspot.com/2009/04/om-farliga-hundraser.html