2010-07-26

Arnberg räknar inte alls

"Sundin räknar galet", är rubriken på en av Mårten Arnbergs ledarstick i dagens Folkbladet.

Han sommarvikarierar för Widar Andersson. Mårten är tidigare politisk sekreterare för Socialdemokraterna och en mycket trevlig prick.

Det jag räknar fel på är tydligen kommunens budget och Idrottsparken. Han skriver inte mycket mer än så, vilket gör det svårt att bemöta.

"Enligt Sundin har Norrköpings kommun levt över sina tillgångar och förbrukat sina pengar år efter år."

Den första delen är rätt, den andra har jag aldrig påstått. En så kallad halmgubbe. Kommunen lever över sina tillgångar när det kommer till investeringar och tvingas låna pengar hela tiden. Inom det vi kallar driftbudgeten, alltså den verksamhet som pågår i skolor, på äldreboenden osv har det varit bra budgetdisciplin.

Det jag varnat för är om man under flera år investerar för mer pengar än vi har råd, så kommer det leda till skattehöjning, nedskärningar och/eller utförsäljning av kommunal verksamhet.

Det finns ytterligare ett alternativ som jag faktiskt inte tänkte på, för det verkade alldeles för vansinnigt. Det är att låta kommunen gå med stora underskott i verksamheten.

Till min stora förvåning var det precis det som vänsterpartierna klubbade igenom förra året. Nästa år ska kommunen gå back med ett par hundra miljoner. Året därpå nästan lika mycket.

Framöver, om vänsterpartierna vinner valet, så kommer man inte bara bränna alldeles för mycket pengar på investeringar. Man kommer också gå med stora minussiffror i verksamheten. Ett svart hål, blir två.

Inga kommentarer: