2010-07-21

En vanlig diskussion med en kamphundsägare

Nej ok, kanske inte helt vanlig. Den här kvinnan spårar ur mer än de flesta brukar göra. Men det låter ungefär så här nästan hela tiden när man diskuterar med någon som äger en kamphund. Det finns undantag, men de är väldigt få:

"Fanns ju en människa en gång i tiden som inte hade dessa egenskaper i sin strävan till toppen. Hans namn är än i dag omtalat, och mannen har skrivit historia, men är det verkligen historia man vill skriva Mattias? Denna man jag tänker på är Adolf Hitler. Han brydde sig inte om att människor hade olika åsikter och uttryckte sig olika. Han hjärntvättade ett helt land och styrde det med järnhand. Han var också kåt på rasförbud och tog det till sitt yttersta. Självklart är inte människa och hund detsamma, men det är otäckt när man uppmärksammar att samma tankebanor finns i nutid och att man effektivt arbetar för det." (min fetstil)

Lite längre ner i samma inlägg skriver hon:

"Jag försöker vara en god ambassadör för rasen Amerikansk StaffordshireTerrier..."

Det är upp till var och en att bedöma hur hon lyckas med det.

6 kommentarer:

Mathias Sundin sa...

I modereringen av kommentarerna råkade jag ta bort din kommentar Camilla, förlåt! Skriv den gärna igen.

För att svara på din fråga (som nu ingen annan kan läsa) så länkade jag inte till dig, eftersom jag inte ville hänga ut dig med namn. Din kommentar kan vara straffbar till och med, som förtal. Men jag är ingen jurist. Det är upp till dig om du vill göra det.

Unknown sa...

Jag känner att efter ditt handlande så tar jag avstånd från dig och ditt sätt att argumentera och resonera. Man får gärna gå in på min blogg och läsa hela diskussionen. Det är absolut INGET jag skäms över att jag tyckte Adolf Hitler inte besatt egenskaper som ödmjukhet, acceptans osv, det står jag för och om du väljer att tolka in vad du nu tolkar in och dessutom anser att jag gjort mig skyldig till brott så får så vara fallet. Jag har ALDRIG påstått eller jämfört dig och Adolf Hitler. Jag tog Adolf Hitler som ett exempel på hur vissa människor kan resonera coh att jag i dagens samhälle kan uppmärksamma likheter med hans resonemang.

Att du har mage att klippa bort varför jag försöker vara en god ambassadör för rasen kan jag inte för min värld acceptera eftersom det delvis är min berättelse om min förståndshandikappade bror du väljer medvetet att inte publicera. Jag kan heller inte se något negativt i allt det andra jag skrev om varför jag försöker vara en sån god hundägare som möjligt.

Men om du anser att det är fel av mig att berätta min syn på Adolf Hitler och skriva vad jag strävar mot i mitt hundägarskap så visst, det får stå för dig. Man kan ju börja undra vem som tänker i brottsliga banor egentligen!!!!

Min bror är bland det bästa jag har, att du så fult valde att klippa bort det fina Tyra gör för honom gör att jag känner just nu att du inte är värd att diskutera mer med. //Camilla

Hanna sa...

Hur ska du ha det egentligen?
Du tyckte inte att Odells förslag om förbud va riktigt rätt men själv tycker du att kamphundarna ska förbjudas inom Hyresbostäder..

Visningsnamn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Visningsnamn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Visningsnamn sa...

Ni attackerar ytan på problemet och kommer därför inte heller att bli av med det eftersom du säger att det är proffs som lagt upp det här men det stora problemet som förövrigt är väldigt intressant är hur hundarna kommer till dessa ägare från första början, vi kan vara ganska överens om att renrasiga amstaffs från seriösa kennlar utgör en promille av alla bett och då återstår bara en sorts hund.
En oseriös uppfödare förstör inte bara genom att blanda det ballaste dom kommer över dom tjänar stora pengar när tex en blandpit på Blocket går för 3000kr och en renrasig från en seriös kennel går på 15000kr, sen har dom inte direkt några krav förutom pengarna i handen när dom lämnar ifrån sig hundarna och därför så hamnar dessa hundar hos folk som inte har erfarenhet av hundar alls/inte är kapabel att ta hand om en hund och i vissa fall så kan dom inte ta hand om sina egna liv (tungt kriminella eller narkomaner).