2010-09-20

Kluven

Precis som 2006 var det en mycket kluven känsla som infann sig efterhand på valvakan. Alliansen vann i Sverige, men får inte egen majoritet. Sverigedemokraterna kom in i riksdagen, och de dubblar från två till fyra mandat i Norrköping. I Norrköping är läget mellan vänsterpartierna och Alliansen oförändrat 42-39 i mandat. SPI tappar båda sina mandat vilket försvagar oss.

Samtidigt ökade Folkpartiet från fem till sex mandat. Jag hade hoppats på mer, men när kollar lite i andra lika stora kommuner, som Örebro, Västerås, Jönköping, Linköping, och så vidare, inser jag att vi är de enda bland dessa där FP ökat i mandat.

Jag är oerhört besviken över att det inte blev maktskifte i Norrköping. För Norrköpings skull - och det menar jag verkligen, inte för våra partiernas skull. Jag tror det är väldigt illa för den här kommunens utveckling med fortsatt rödgrönt styre.

Till sist, och trots det, vill jag så klart gratulera de rödgröna i Norrköping till segern. De slog oss, de var bättre, nuff said.

Inga kommentarer: