2010-09-15

Mördartaxar som löper amok?

Aftonbladet gjorde en uppföljning på Lars Ohly kamphundsälskarartikel. Kort sammanfattat tycker läsarna som jag, en licens behövs. Tidningen intervjuade mig kort om förslaget.

En läsare skriver på samma tema om jag, att man inte bara kan titta på antalet bett, utan på skadan hunden gör:

”Taxar kanske biter oftare än andra hundar, men när läste ni senast om en tax som löpte amok och spred skräck, orsakade svåra skador och rent av dödade andra hundar och människor? I motionsspåret till exempel? Nej just det, aldrig har ni läst något dylikt. Varför? För att om en tax "attackerar" mig, så stampar jag till och så har vi en arg tax mindre i världen. Men det gör man INTE med en arg ovtjorka, amstaff, dobberman, pitbull eller dylikt stark och stor hund.”

1 kommentar:

Jonas sa...

Men Mathias, vi har ju gått igenom det här. Du har fel och du vet om det.

Nämn ETT tillfälle då en kamphund (helst renrasig såklart) dödat en annan människa? Du tar ju upp det som exempel. I Norge dödade schäfer/polarhundar en pojke vilket ledde till förbud mot kamphundar. Logiken hos er förbudsivrare är lika haltande här i Sverige

En Schäfer hoppar ut från en balkong på första våningen och attackerar en mamma med barn. Mamman får "stora bettskador" i armen och tvingas till sjukhus. Mediauppmärksamhet? En notis under "polisdygnet" där lokaltidningen listar polisens utryckningar. Vad hade hänt om en kamphund gjort samma sak? Inbillar du dig verkligen att skadorna hade blivit större?

Som tur är har jag redan röstat, och röstat rätt. Träffade min gode vän och fd kollega Joakim Eriksson (M) utanför centralen i morse, men inget blått parti kan få min röst i kommunvalet på grund av dig. Så jag taktikröstade. Som en extra bonus lämnar jag stan innan nyår, till förmån för en mer fritänkande och öppen kommun.